عنوان پایاننامه
مطالعه تطبیق نظام پرداخت درمان در کشورهای منتخب
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی-برنامه ریزی اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 5037 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80941;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 5037 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80941
- تاریخ دفاع
- ۲۰ شهریور ۱۳۹۵
- استاد راهنما
- علی اصغر سعیدی
- دانشجو
- محمد دارکش
- چکیده
- نظام های سلامت به وجود آمده اند تا با ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و پیشگیری، در سطح سلامت افراد جامعه تفاوت ایجاد نموده و آن را بهبود و ارتقاء بخشند؛ اما گاهأ دسترسی به این خدمات به خصوص در کشورهای با درآمد پایین به بهای فقیر شدن خانوارها خواهد انجامید.یکی از موضوعات مهم در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در نظام سلامت هرکشوری، تأمین منابع لازم برای ارائه اینگونه خدمات است. منابع به طور عمده از بخش عمومی و یا از بخش خصوصی و یا مجموعه ای از آنها قابل جمع آوری است و برای انجام آن از روش های مختلفی نیز استفاده می شود. آنچه که در این میان بر اهمیت موضوع می افزاید آن است که روش تأمین مالی برای اجرای یک سیاست در نظام سلامت و به طور کلی تأمین مالی در نظام سلامت به گونه ای باشد که عدالت در تأمین مالی دچار آسیب نگرددو افراد بازیادی از هزینه های سلامت را به دوش نکشند.این پژوهش به بررسی نحوه تأمین منابع مالی در نظام سلامت و ارتباط آن باپرداخت های مستقیم از جیب وهزینه های کمرشکن سلامت می پردازد. دراین راستا چهارکشور برای مقایسه انتخاب شدند. وسیستم تأمین مالی آن ها باهم مقایسه شده است و با توجه به آن پیشنهاداتی برای ایران ارائه شده است. نتایج بررسی ها نشان داد که بین میزانی پرداخت مستقیم از جیب ، هزینه های دولتی در بخش سلامت و مکانیسم پیش پرداخت ارتباط وجود دارد. ولی ارتباطی بین میزانی از تولید ناخالص داخلی که صرف هزینه های بهداشتی می شود و پرداخت مستقیم از جیب ارتباطی وجود ندارد. در بخش دوم از داده های نمونه آمارگیری شده هزینه- درآمدخانوار، جمع آوری شده توسط مرکز آمار در سال 1390 خورشیدی، جهت محاسبه تعداد و درصد خانوارهای ایرانی مواجه با هزینه های بالا، کمرشکن و فقیر کننده استفادع شده است. جامعه آماری خانوارهای کل کشور وحجم نمونه داده ها، 19379 خانوار روستایی و 18698 خانوار شهری بوده ا ست که روایایی و پایایی داده ها توسط مرکز آمار تائید شده است. به همین منظور از نرم افزارهای Excel,Eviewsو Stata 12 کمک گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان داده که درصد مواجهه با هزینه های کمرشکن و فقیرکننده با آستانه 40 درصد توان پرداخت و هزینه بالای 4 میلیون ریالی در ماه درکشور 1/56 و 1/49بوده است. بدون احتساب هزینه های سلامت، تقریبأ 4 درصد افراد جامعه زیرخط فقر قرار داشتند و پس از احتساب هزینه های سلامت 14 درصد کلافراد زیر خط فقر به دلیل هزینه های سلامت به زیر خط فقر پرتاب شده اند. نتایج نشان می دهد که اکثریت افرادی که با هزینه های بالا مواجه هستند، با هزینه های کمرشکن نیز مواجه می باشند که نشان دهند این موضوع می باشد که حمایت مالی بیمه ها جهت عدم مواجهه با هزینه های بالا و به دنبال آن هزینه های کمرشکن بایستی به سمت کارایی پیش رود.
- Abstract
- Health organizations have been established to change the health situations of the society members and improve it through offering health, therapeutic, and prevention services. Although oftentimes accessing these services, especially in the countries with lower income, lead to the impoverishment of the households. One of the main concerns in offering the health and therapeutic services in any country’s health system is the matter of providing finance for these services. The monetary resources can largely be gathered through public and private sectors and for this there are a number of ways. What is of concern in this regard is that the method of financing for the implementation of a policy in the health system and above all financing in the health system be in such a way that justice in the financing process be maintained and the individuals need not to compensate for the shortage. This research aims to study the process of financing health systems of the selected countries. For this purpose four countries were chosen and their financing procedures were compared according to which some suggestions were offered for Iran. The result of the analyses revealed that there was a relation between out-of-pocket payment, governmental expenditure in the health sector, and the pre-payment mechanism.Although there was no relationship between the amount which was spent from the Gross Domestic Product and direct payment from the pocket. Increasing the public sector’s share of financing healthcare, more utilization of the pre-payment mechanism, subsidy reform in the healthcare sector, identifying groups of people susceptible to exhausting costs of healthcare, organizing the country’s insurance system, and covering a large number of the population by the health insurance can help decrease out-of-pocket payments and catastrophic health expenditures. Keywords: financing healthcare, out-of-pocket, catastrophic health expenditure, equity in health, total health expenditure