عنوان پایان‌نامه

رابطه ادراک نوجوانان از تعارض بین والدین و شیوه حل تعارض با والدین با مشکلات رفتاری آنها



    دانشجو در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه ادراک نوجوانان از تعارض بین والدین و شیوه حل تعارض با والدین با مشکلات رفتاری آنها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 627;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68789
    تاریخ دفاع
    ۱۱ اسفند ۱۳۹۳

    در پژوهش حاضر رابطه ادراک نوجوانان از تعارض بین والدین و تعارض با والدین با مشکلات رفتاری آنها مورد بررسی قرار گرفت . جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم دوره راهنمایی تحصیلی شهرستان ورامین در سال تحصیلی 93-92 بودند.نمونه پژوهش شامل 201 دختر و 199 پسر که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند . برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های ادارک تعارض بین والدین (CPIC)، مقیاس تاکتیکهای تعارض(CT) و مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان آشنباخ(YSR) استفاده شد . پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود ه و به منظور تحلیل داده ها ی آماری از روش رگرسیون و آزمون T مستقل و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد الف) بین ادارک تعارض بین والدین و مشکلات رفتاری ،مشکلات درونی سازی و مشکلات برونی سازی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد . ب) بین ادارک تعارض بین والدین در دو جنس تفاوتی وجود ندارد. اما مشکلات درونی سازی شده و برونی سازی شده در دو جنس متفاوت است . به عبارتی مشکلات درونی سازی شده دختران بیشتر از پسران است . ج) در مورد تعارض والدین با فرزندان و مشکلات رفتاری ،نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین راهبرد استدلال و مشکلات رفتاری رابطه منفی و معنادار وجود دارد . اما بین راهبردهای پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی و مشکلات رفتاری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. د) دیگر نتایج پژوهش حاضر نشان دادند متغیرهای پیش بین مشکلات درونی سازی شده به ترتیب ادراک تعارض بین والدین،پرخاشگری کلامی و جنسیت است در حالی که متغیرهای پیش بین مشکلات برونی سازی شده به ترتیب پرخاشگری کلامی و ادراک تعارض بین والدین است .
    Abstract
    Abstract In the present research, the relationship between adolescent's perception of the conflict between their parents and also between their parents and them, with the adolescents conduct problems is investigated. The statistical population consisted of students who studied in the third grade of guidance school in Varamin in 2014-2015. The sample consisted of 201 female and 199 male chosen through random stratified. Data gathered using CPIC test of conflict between parents, CT scale for conflict tactics, YSR Achenbach adolescent self-report of conduct problems. The research is a correlation study for which regression and independent T-test and Pearson correlation were used. The results revealed that: a) there is a positive and significant relationship between parents conflict on one hand and conduct problems, internalizing problems, and externalizing problems on the other; b) there is no difference between two genders in perception of conflict, but the internalized and externalized problems are different in two genders; i.e. female internalized problems are more than that of males; c) concerning the conflict between parents and children, there is a negative and significant relationship between the reasoning strategy and the conduct problems, but there is a positive and significant relationship between verbal aggression and physical aggression with conduct problems; d) it is also revealed that forecastingvariablefor the internalized problems arethe conflict perception between parents, verbal aggression and gender respectively, and forecastingvariable for the externalized problems are verbal aggression and the conflict perception between parents, respectively.