عنوان پایان‌نامه

طراحی مدل پذیرش نظام مدیریت عملکرد در کسب و کارهای بزرگ



    دانشجو در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی مدل پذیرش نظام مدیریت عملکرد در کسب و کارهای بزرگ" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت منابع انسانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73730
    تاریخ دفاع
    ۱۰ اسفند ۱۳۹۳

    بروز چالشهایی مانند جهانی شدن، توجه به زنجیره ارزش جهت کسب شایستگی، تغییر الگوی سودآوری، اهمیت جذب، استخدام و نگهداشت سرمایه‌های فکری سازمان‌ها را ملزم کرده است تا نقش هر یک از بخشهای سازمان را در رسیدن به اهداف کار و کسب مشخص کنند. از این رو توجه به مدیریت عملکرد و اندازه گیری عملکرد به عنوان نظام بررسی و پایش نحوه عملکرد در سطوح مختلف سازمان از سالهای قبل مورد توجه پژوهشگران، مشاوران و متولیان منابع انسانی قرار گرفته است و تحقیقات زیادی در زمینه چیستی و چرایی مدیریت عملکرد، نحوه تدوین و اندازه گیری عملکرد، روش ها و عوامل موفقیت این نظام در سال های اخیر صورت گرفته است. از طرفی ضرورت و اهمیت مدیریت عملکرد در سازمان ها و مزایا و نتایج حاصل از آن قابل قبول و مورد توجه بسیاری از پژوهشگران بوده است. با این وجود یافته‌ها نشان می دهد نرخ شکست مدیریت عملکرد در سازمان ها بالغ بر 70 درصد می باشد و این نرخ در ایران نیز بیش از 70 درصد است و از سوی دیگر در بین سازمان های ایرانی تعداد محدودی از سازمان ها از نظام مدیریت عملکرد مناسب برخوردار می باشند و عده زیادی از آنها از تلاش و کوشش ارزشمندی جهت طراحی و پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد به عنوان یکی از مهم ترین نظام های منابع انسانی برخوردار نبوده اند و یا در انجام این مهم با شکست روبرو شده اند و نتایج مورد نظر دست نیافته اند. با توجه به مطالب بیان شده این سوال در ذهن ایجاد می گردد که دلیل پذیرش نظام مدیریت عملکرد در سازمان ها چیست؟، یا به بیانی چرا برخی سازمان ها به دنبال ایجاد و پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد حرکت می کنند و چرا برخی دیگر انگیزه و دلایل لازم برای انجام این مهم را ندارند؟ چه عواملی منجر به موفقیت سازمان ها در طراحی و پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد می گردد و چه عواملی زمینه را برای پذیرش موفقیت آمیز چنین نظامی فراهم می نماید؟ از طرفی دیگر متولیان و مشاوران منابع انسانی در زمینه طراحی و پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد باید به چه عواملی توجه نمایند تا انجام این کار با موفقیت روبرو شود. با وجود مطرح بودن چنین سوالاتی در زمینه این مهم تاکنون پژوهشهای مرتبط با حوزه مدیریت عملکرد پاسخ جامع، شفاف و کاربردی به آنها نداده اند، از سویی صرفاً در پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده است تعداد کمی از آنها به تفاوت سازمان ها از نظر نقش ماهیت کار و کسب در سرنوشت نظام مدیریت عملکرد اشاره کرده اند. بنابراین پژوهش حاضر به منظور شناسایی مدل پذیرش نظام مدیریت عملکرد در کار و کسبهای بزرگ انجام شده است. به منظور پاسخ گویی به دغدغه پژوهشی مطرح شده از روشهای مصاحبه و مدیریت تعاملی استفاده شده است. در ابتدا تجربیات 6 سازمان بزرگ کشور از طریق مصاحبه واقعمحور استخراج، مستندسازی و کدگذاری گردید. در گام بعد یافته های حاصل از پژوهشها و کدگذاری تجربیات براساس روش مدیریت تعاملی توسط خبرگان منابع انسانی مورد ارزیابی، غربالگری و سپس مدلسازی قرارگرفته است و براساس یافته های نهایی پژوهش، مدل پذیرش نظام مدیریت عملکرد در کسب و کارهای بزرگ ایرانی ارائه گردید.
    Abstract
    چکیده انگلیسی ندارد