رهیافت مدیریتی به کارگیری رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی در اصالت بخشی شهری
- رشته تحصیلی
- مدیریت شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10779;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69563
- تاریخ دفاع
- ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- بهناز شعبانی
- استاد راهنما
- فرشاد نوریان
- چکیده
- توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی از طریق ارتقای شرایط محیطی و افزایش دسترسی، میتواند نقشی در باززندهسازی محلات مسکونی مجاور ایفا نماید؛ در صورتی که بررسی تاثیرات منفی احتمالی این نوع توسعه حائز اهمیت میباشد. بالا رفتن هزینههای زندگی و بطور خاص هزینه تامین مسکن برای خانوادههای کمدرآمد از جمله این تاثیرات منفی است. مفهوم اصالتبخشی شهری که در متون شهرسازی برای اولین بار به عنوان رویکردی انتقادی مطرح شد، اکنون یکی از سیاستهای مدیریت شهری به منظور تحقق اهداف باززندهسازی است. چرا که بهرهمندی شهروندان از ارتقای وضعیت محله، حقی آشکار است. حال اگر این ارتقای وضعیت از طریق شکلگیری توسعههای جدید مبتنی بر حملونقل عمومی باشد، وظیفه مدیریت شهری این است که در تصمیمگیریها، اصالت را با ساکنان بداند و برای منتفع شدن آنان از توسعههای شکلگرفته و کاهش عواقب منفی احتمالی آنان تلاش کند. با توجه به بررسیهای انجام شده در این پژوهش، تلاش مدیریت شهری در تامین و فرآهمآوری بستر مورد نیاز مسکن توانپذیر میتواند در دستیابی به هدف اصالتبخشی شهری در نواحی توسعه یافته مبتنی بر حملونقل عمومی موثر واقع شود. تجربه چند دهه نوسازی بافتهای فرسوده در تهران، حاکی از آن است که ارائه تسهیلات و تشویقات برای نوسازی، نیاز جدی ساکنان محلات فرسوده است. به عبارت دیگر این ضوابط تشویقی در راستای هدف تامین مسکن توانپذیر عمل میکنند. از طرف دیگر توسعه حملونقل ریلی در تهران و گسترش ساختوسازهای اطراف ایستگاههای مترو، فرصتی را برای بکاربستن اصول توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی و در ادامه تحقق اهداف اصالتبخشی شهری که همانا مهمترینشان تامین مسکن توانپذیر است، فراهم میآورند. اصولی نظیر افزایش تراکم و یا کاهش الزام تامین پارکینگ از جمله اصول کالبدی این نوع توسعه است. تاثیراتی که این ضوابط میتوانند بر کاهش هزینه مسکن بگذارند، هرچند کوچک ولی برای خانوادههای کمدرآمد تعیین کننده و موثر است. تشویقاتی که هماکنون در نوسازی بافتهای فرسوده تهران وجود دارد، غیر هدفمند بوده و بصورت کلی، بدون در نظرگیری شرایط خاص هر محله است. لزوم بازنگری این ضوابط و چگونگی جهتگیری آنها بطور خاص در پهنههای توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی از جمله نتایج این پژوهش میباشد. با توجه به تاثیری که منابع مالی در موفقیت طرحهای نوسازی دارند و همچنین منابع ناکافی دولت و عدم جذابیت بافتهای فرسوده برای سرمایهگذاری بخش خصوصی، نیاز به بررسی امکانپذیری بهرهگیری از توسعه مبتنی برای حضور بخش خصوصی و یا شکل دادن به شراکتهای بخش عمومی و خصوصی نیازی ضروری است. هدف اصلی پژوهش یافتن راههایی است که به وسیله آن بتوان از بهرههای توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی در اصالتبخشی بافتهای فرسوده کمک گرفت. بدین منظور برای دستیابی به هدف پژوهش و یافتن الزمات ایجاد شده برای مدیریت شهری، مصاحبه با کارشناسان و متخصصین به عنوان روش اصلی پژوهش انتخاب شد و پس از تحلیل اطلاعات بدست آمده و بازدیدهای میدانی، تعریف طرحهای موضعی ایستگاه، بازنگری ضوابط تشویقی نوسازی و نیاز به تشکیل کارگروههایی برای این منظور از جمله خروجیهای این پژوهش میباشد
- Abstract
- Transit-oriented developments can play a role in neighborhoods regeneration through environmental upgrading and improvement of accessibility. Investigating of probable negative results of this kind of development have to be concerned. Increasing of life expenses and specially housing supply expenses for low income households is one of the samples of these negative results. The concept of urban gentrification which was concerned as a criticizing approach for the first time, now is one of the urban management policies for achieving regeneration goals because neighborhood condition upgrading is a fundamental needs has to be addressed. If this upgrading wants to be done through transit-oriented development, urban management authorities should pay special attention to residents in their decision makings and try to benefit them. Based on the results of current research, urban management efforts can be effective in supply of affordable housing which is useful in achieving urban gentrification in the area which is developed by TOD. Experience of regeneration of deteriorated fabrics in Tehran has shown that providing incentives for regeneration is necessary for residents of these neighborhoods. In other words, incentive regulations function well for supply of affordable housing. Also transit-oriented developments in Tehran can provide opportunities for implementing TOD principles and urban. Principles such as increasing density and removing of minimum parking requirements are among these physical principles of this development. The effects of these regulations are decider for low income households. Current incentives in Tehran regeneration projects are not objective and are regardless to the specific condition of each neighborhoods. The necessity of reviewing of these regulations and set them toward in the TOD zones are among the current research findings. The main goal of this research is finding the ways that urban gentrification will be addressed with TOD benefits. To achieve this goal, semi-structured interviews is chosen as a main research method and after content analyzing of the results and case studies surveys, defining site plans and revising of regeneration incentive regulations and also establishment of the specific entity are the final findings of this research.