ارائه مدل کسب و کار در خبرگزاری های ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72301;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72301
- تاریخ دفاع
- ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- لیلا مقدم فر
- استاد راهنما
- سیدمهدی شریفی
- چکیده
- در دنیای امروز که اغلب رسانه ها به عنوان صنعت رسانه شناخته می شوند، درآمدزایی ویژگی اصلی صنعت رسانه به عنوان یک بنگاه اقتصادی است. با توجه به شکل گیری فضای وب سالهاست که خبرگزاریها در رده رسانه های دیجیتال قرار گرفته اند. موضوعی که باعث شده است دسترسی به خبرگزاریها عمومی شود و مخاطبان به شکل مستقیم به این رسانه دسترسی داشته باشند. این موارد در این تحقیق موجب شد راههای درآمدزایی خبرگزاریها در ایران بررسی شود چرا که این رسانه در ایران همچنان با منابع دولتی تأمین مالی می شود. عدم استقلال رسانه ای از یک سو و عدم استقلال مالی از سوی دیگر باعث شده است خبرگزاریها علاوه بر مواجهه با مسائل مالی که منجر به تعدیل نیروی انسانی شده، نتوانند کارکردهای رسانه ای خود را انجام دهند. این مسأله نوعی آشفتگی رسانه ای را رقم زده است. تحقیق حاضر تلاش کرده است به روش تحلیل تم (مضمونی) و در گفتگو با مدیران ارشد این رسانه راههای درآمدزایی خبرگزاریها را بررسی کرده و در نهایت مدلی برای درآمدزایی خبرگزاریها ارائه دهد. در روش تحلیل تم به محض رسیدن به اشباع داده ها فرآیند مصاحبه پایان می یابد. در این تحقیق در گفتگو با هشت نفر از مدیران ارشد پنج خبرگزاری مطرح کشور مفاهیم اولیه به دست آمد که در نتیجه تحلیل تم این مفاهیم سه روش کلی درآمدزایی از راه فروش محصول رسانه ای، درآمدزایی از راه تبلیغات و سایر روشهای درآمدزایی به دست آمد. دو روش اول روشهای عمومی درآمدزایی رسانه ها و به طور کل شرکتهای تجاری هستند. اما در بخش سایر روشهای درآمدزایی به چهار روش استفاده از تخصص نیروی انسانی، خدمات اطلاعاتی و خبری، فعالیتهای سایبری و روش تعامل با سازمانهای دیگر به دست آمد. هر کدام از این شیوه ها خود دارای زیرگروههای مشخصی هستند که به تبین مدل درآمدزایی خبرگزاریها کمک می کنند.
- Abstract
- In today's world, that most of the media are known as well as media industry, revenue is the main feature of the media industry as well as an economic entity. Due to the formation of web space, news agencies have been in the digital media category for many years. An issue that has caused public access to the press and audiences could have access directly to this media. The cases in this study caused revenue methods of news agencies in Iran to be researched since the media in Iran is still funded with government sources. The lack of media independence on the one hand and has no financial independence on the other hand, in addition to dealing with the financial problems that led to the adjustment of human resources; caused that news agencies could not carry out their functions. This matter has made turmoil of media. This study by theme analyze method (content) and discussions with senior managers of media news agencies has attempted to have explored ways of making money and ultimately, provide a model for news agencies revenue. Upon reaching to data saturation in the theme analysis, the interview process will end. In this study, in an interview with eight of the top managers of the country's five famous news agencies the initial concepts was obtained. In the theme analysis of these concepts, three methods of general revenue include sales of media products, revenue from advertising and other forms of revenue, was obtained. The first two methods are public methods of media revenue and totally for trading companies. But in other ways to make money the four ways was obtained: using the expertise of human resources, information services and news, cyber activities and interaction with other organizations. Each of these methods has certain subtypes that can help to explain the revenue model of news agencies.