عنوان پایان‌نامه

طراحی بدنه خودروی شهری سبز منطبق بر سلیقه کاربر ایرانی با استفاده از روش کانسی



    دانشجو در تاریخ ۰۱ تیر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی بدنه خودروی شهری سبز منطبق بر سلیقه کاربر ایرانی با استفاده از روش کانسی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    طراحی صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7989;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42825
    تاریخ دفاع
    ۰۱ تیر ۱۳۸۸
    دانشجو
    ندا قدیر
    استاد راهنما
    علی فرجی

    ترافیک، آلودگی کره زمین، پدیده گلخانه‌ای و دلایل بسیار دیگر موجب شده تا کمپانی‌های بزرگ به فکر چاره‌ای باشند و در تمام خودروسازهای بزرگ دنیا پرونده‌ای برای تحقیق و بررسی در زمینه خودروهای سبز باز شود. بعد از ثبات نسبی که در زمینه تولید خودروهای سبز به لحاظ فنی و مهندسی به وجود آمده، تعدادی از خودروسازها اقدام به بررسی ابعاد دیگری همچون زیبایی‌شناسی کاربرمحور (به صورت ویژه برای این قسم خودرو) به موازات سایر بررسی‌های در زمینه تکنولوژی آن نموده اند. طراحی پیکره خودروی پاک شهری منطبق بر سلیقه کاربر ایرانی همان‌طور که از نامش پیداست با چندین واژه آشنا و ناآشنا در ارتباط است که از چند منظر مورد چالش است: اینکه پاکی در فرم و پیکره به چه معناست، عناصر توصیفی واژه پاکی در پیکره یک خودرو چیستند و این عناصر در خودرو توسط افراد چگونه دیده، ادراک و استنباط می شوند. در این راستا، روند تحلیل در این پژوهش به صورت موازی در دو زمینه کیفی و کمی انجام گرفته است و اگر دقیق‌تر بخواهیم به آن‌چه در جریان این پژوهش روی داده اشاره کنیم می‌بایست آن را «یک شیوه نوین و بهینه طراحی فرم ظاهری خودروی پاک درون‌شهری مبتنی بر مهندسی کانسی بهینه‌سازی شده و کمک ماشین محاسب و الگوریتم ژنتیک» خواند. با توجه به رشد روزافزون تمایل بازار به تولید محصولات کاربر محور و پایستار یکی از اهداف پایستار این پروژه بررسی کارایی روشی در طراحی جهت کمک به بهبود و ارتقاء نحوه زندگی و نگرش انسان‌ها با محصولاتی است که برای نیازهایشان مناسب‌ترند. لذا در روند پژوهش، ابتدا صفات توصیفی پاکی، صفات و مشخصه‌های فرمی و زیبایی‌شناسانه محصولات پایستار در نظریات پایستاری و مطالعات گذشته و در نظرات گروه هدف در حیطه طراحی پیکره خودرو و همین‌طور صفات زیبایی‌شناسانه در مورد خودروهای شهری شناسایی شده، سپس کلمات کانسی استخراج و عناصر فیزیکی خودروها دسته‌بندی می‌شوند و پس از آن نحوه تاثیرگذاری چیدمان عناصر یک خودرو بر زیبایی‌شناسی پایستار آن بررسی می‌شود.
    Abstract
    Traffic, earth pollution, global warming and many other reasons have obliged the great companies to seek for a solution, so a brand new file has been opened in every automotive maker all around the world researching and investigating about the green vehicles. After somehow fair stability in production of Green Vehicles in engineering and technical aspects, some companies have started to work on their aesthetic characteristics (especially for this kind of vehicle). Designing an Urban Green or Clean Vehicle’s exterior form giving regarding Iranian women’s desires can be questioned from several aspects: for example, what is the meaning of clean or green in the parameters of a shape, what are the clean adjectival properties in the outward appearance of an automobile, and in what way these properties are seen, grasped and perceived by the users. Respecting this purpose, this project proposes two parallel qualitative and quantitative approaches in analyzing the mentioned issue, in other words, it proposes “a new and improved method in designing an Urban Green or Clean Vehicle’s exterior form giving based on Kansei Engineering by the means of Genetic Algorithm and arithmetic tools”. Respecting the increased market tendency towards manufacture of user-centered and sustainable products, one of the sustainable goals of this thesis is to investigate an approach in design in order to help improving people’s life style and awareness with products that fit their real desires the most. So, in the procedure of design, first, the clean-related attributes, and clean-related properties and elements of green products and Green vehicles were investigated by interviews and literature reviews, then main Kansei words were extracted and physical properties of automobiles were categorized. Finally, the impact of the physical properties’ order in the appearance of automobiles on their sustainable aesthetic perception by users was calculated.