عنوان پایان‌نامه

تاثیر ارتباط گسترده واژگانی بر فصاحت کلامی



    دانشجو در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر ارتباط گسترده واژگانی بر فصاحت کلامی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 553;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69083
    تاریخ دفاع
    ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    سید محمد علوی
    دانشجو
    حامد رشیدی

    چکیده در دهه های گذشته، یکسری از مطالعات راجع به بررسی اهمیت واژه بر روی فراگیران زبان دوم و زبان خارجی انجام شده است. در این بین لوییس (1993) تاثیر بنیادی نقش رویکرد واژگانی را در راستای یادگیری و اکتساب زبان بویژه مهارت گفتاری مطرح کرد. مدت زیادی است که میزان گستره واژگانی که برای دست یابی به سطح ویژه ای از خواندن و شنیدن درک مفاهیم مورد نیاز است مورد بررسی قرار گرفته است (آدولف و اشمیت 2003، نیشن و وارینگ 1997، ونزیلند و اشمیت 2013). نتیجه مطالعات مذکور نشانگر آن است که هرچه میزان "قطعات واژگانی از پیش ساخته شده" و یا "عبارت های واژگانی" در متن بیشتر باشد، زبان آموزان آسانتر متون نوشتاری و شنیداری را درک می کنند. در این زمینه، مطالعه حاضر سعی دارد تاثیر پایدار کتاب های آموزشی زبان انگلیسی را بر فراگیرانی که در سطح پیشرفته بیشتر از یک سال این کتاب ها را مطالعه کرده اند نشان دهد. به همین منظور در تست انگلیسی مهارت گفتاری (OEPT) تعداد پنجاه نفر از فراگیرنی که نمره آنها در آزمون تافل بالای 540 بود برای مقایسه بررسی پیکره گفتاری زبان آموزان با پیکره چهار کتاب سطح پیشرفته – که در این مطالعه کتاب های سامیت(Summit) ویرایش اول بوده است – شرکت کرده اند. سپس گفتارهای ضبط شده زبان آموزان به متن نوشتاری بازگردانده شد. به همراه پیکره زبانی کتب سطوح پیشرفته، نسخه نوشته شده گفتار زبان آموزان توسط نرم افزار ورد اسمیت تولز (Wordsmith Tools) برای شناسایی تطابق عبارت های واژگانی بین دو پیکره زبانی بررسی شد. نتایج بررسی ها نشان داد که کتب آموزشی سطوح پیشرفته تدریش شده تاثیری بر نحوه گفتار زبان آموزان نداشته است.
    Abstract
    Abstract Over the last decades, a number of studies have been conducted analyzing the importance of vocabulary on second and foreign language learners. Among them Lewis (1993) expresses the fundamental role of lexical approach toward language learning and language acquisition, specifically speaking proficiency. It has long been discussed that an amount of lexical coverage is needed to reach certain level of reading and listening comprehension (Nation & Waring, 1997; Adolf & Schmitt, 2003; Van Zeeland & Schmitt; 2012). The results of the above-mentioned studies show that the more ‘pre-fabricated’ chunks or ‘lexical phrases’ are met in a text, the easier learners comprehend the reading and listening texts. In this light, the present study attempted to demonstrate the constant effect of English language course books on students who have studied them as a course of English language in advanced level more than one year. Fifty advanced English language students whose TOEFL scores were above 540 took the sample Oral English Proficiency Test (OEPT); to be able to compare their speaking corpus with the corpus of four advanced English learner course book – summit books, the first edition. Then, their recorded speaking were transcribed. Together with the corpus of the books they were analyzed by WordSmith tools to detect the lexical phrases correspondence between the corpuses. The result showed that the books which have been taught to the students had no effect on the language learners’ articulation.