عنوان پایاننامه
رابطه بین خودباوری ، تجربه آموزشی و بینش معلمین با مهارت فکری
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1068;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77912;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1068;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77912
- تاریخ دفاع
- ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- نفیسه صبوری پور
- استاد راهنما
- سیدمحمد علوی
- چکیده
- سال هاست تحقیقات زیادی انجام شده که تمرکز ان بر روی فعالیت های ذهنی بوده است که نتیجه آن تصمیم گیری ، حل مشکلات و تعمیم دادن مسائل می باشد. این حجم زیاد از تحقیقات نشان دهنده اهمیت مهارت های فکری و باور مردم در پذیرفتن و تمرین این مهارت ها است. انسانها تمایل دارند که آموخته هایشان را که بر اساس تجربیاتشان در زندگی بدست می آورند در شرایطی شبیه به آن در طول زندگی استفاده کنند. این تحقیق رابطه بین خودباوری ، تجربه آموزشی و بینش معلم را با مهارت فکری آن ها بررسی میکند. شرکت کنندگان در این تحقیق 7 استاد مرد هستند که دارای مدرک دکترا و مدرس ترم اول کارشناسی ارشد زبان انگلیسی هستند. شرکت کنندگان از 20 دانشگاه در سطح تهران به طور تصادفی انتخاب شده اند. پرسشنامه با آزمون لیکرت 5 درجه ای که شامل "کاملا مطمئن نیستم" تا "کاملا مطمئن هستم" به اضافه یک عدد سئوال لیکرت که برای اندازه گیری میزان تجربه آن ها است به معلمین داده شده و از تمامی آنان خواسته شده که به سئوالات بر اساس توانائی ، منابع و فرصت های کنونی خویش پاسخ دهند. در ادامه تحقیق از نرم افزار SPSS برای تحلیل داده ها استفاده شده که نتایج نشان میدهد که تجربیات ، بینش و خودباری معلم ها تاثیر مثبت بر آموزش مهارت های فکری داشته است.
- Abstract
- Over the years, more and more body of research concentrates on mental activities resulting in making decisions, solving problems, or even generating options. Doing such extensive volume of research indicates the importance of thinking skills and the value of beliefs people come to accept and practice. People tend to apply what they learn or experience through their lives in the upcoming similar cases in the rest of their lives. This study investigated perceptions, experiences, and self-efficacy of instructors in teaching thinking skills. Participants of this study were 70 male Ph. D holder university instructors teaching first term students at master level. The instructors were selected in a way to be indicative of their experience on the practice of teaching thinking skills. Participant were randomly selected from 20 universities in Tehran to be quite representative of universities in Iran. They were all given a questionnaire having 5 point Likert scale of ranging from “not at all confident” to extremely confident” plus another 1 item Likert type question asking their years of experience. Following that they were given a 12 item Likert type questionnaire asking their self-efficacy levels. They were asked to respond the questions considering their current ability, resources, and opportunity to do each. SPSS software was used in order to analyze the data. The results showed that experiences, perceptions, and self-efficacy were of positive nature in teaching thinking skills levels. Key Words: self-efficacy, thinking skills, level of thinking skills