عنوان پایاننامه
مطالعه نشانه شناختی کنش های نمادین کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام
- رشته تحصیلی
- علوم ارتباطات اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71530;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4775
- تاریخ دفاع
- ۲۴ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- حورناز کشاورزیان
- استاد راهنما
- حمید عبداللهیان
- چکیده
- عنوان این پایان¬نامه بر اساس نقل قولی از کرانکهایت تنظیم شده است که معتقد است رسالت رشته ارتباطات مطالعه کنشهای نمادین انسان در زمینههای متنوع انجام آن است. کنش نمادین در این مطالعه «نمایش» و بستر تحقق آن فضایی چون «شبکه اجتماعی اینستاگرام» است. اینستاگرام به مثابه یک «میدان» تبدیل به محلی برای نمایش «سرمایه»¬های کاربران شده است. آنچه که فرصت نمایش و تفاخر به سرمایه را در اختیار کاربران قرار میدهد، ساز و کاری است که اینستاگرام بر اساس آن تنظیم شده است. منظور از ساز و کار، فرم این مجرای ارتباطی است که محوریت تصویر در آن، کاربران را به انجام چنین کنشی دعوت میکند. در حقیقت کاربران برای ابراز خود در قالب این کنش احضار میشوند. شکل¬گیری کنش و ابعاد رفتاری بر اساس فرم یک مجرای ارتباطی، ما را به این گزاره از مک لوهان نزدیک میکند که رسانه پیام است و مکانیزم یک رسانه، محتوا را میسازد. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که کنش نمادینِ نمایش در قالب به تصویر درآوردن سرمایههای کاربران، بر اساس فرم و روندهای موجود در اینستاگرام محقق شده است. به دیگر سخن، فرم این شبکه اجتماعی، محتوای نمایشی آن را به وجود آورده است.
- Abstract
- Cronkhite argues: "the defining commitment of the communication discipline is to study human symbolic action in the various contexts of its performance". This definition gave me an idea to work on the symbolic action in a study on "display" and its context that is "instagram" -the social networking site-. Instagram as a "field" converts to a zone to exhibit users' "capitals". Instagram's mechanism provides users with "conspicuous consumption", pretentious lifestyle and ostentatious display of wealth. What invites users to perform such action is the characteristic of instagram; namely technology. As McLuhan argued "the medium is the message" and the mechanism determines the content. The following study shows that “display” as a symbolic action occurs not by the content of user's pictures but by instagram's format. Methodologically, I used Barthes’ method to decode what instagram’s users put in their messages to depict themselves. Some of the results indicate that Instagram is an image based communication method which shapes exhibition and fields of display. One of the contributions of this research is to suggest that in order to understand communication processes one must focus on the medium as opposed to the message.