عنوان پایان‌نامه

طراحی وسیله ای برای ترغیب به رفتار خود انتخابی



    دانشجو در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی وسیله ای برای ترغیب به رفتار خود انتخابی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    طراحی صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 10916;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71124
    تاریخ دفاع
    ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

    به نظر میرسد که خواسته یا ناخواسته تعامل روزمره افراد با محصولات مختلف بر رفتارهای آنها تاثیر میگذارد. استفاده از این قابلیت محصولات برای ایجاد رفتارهای مطلوب و از میان بردن رفتارهای نامطلوب موضوعی است که در این پژوهش تلاش شده است به آن پرداخته شود. در پژوهش پیش رو ابتدا به بررسی بعد روانشناختی رفتار پرداخته میشود و تلاش شده است رویکردهای مختلفی نسبت به این موضوع بیان شود. پس از آن به معرفی راهکارهایی برای تغییر رفتار و ارتباط محصولات فیزیکی با رفتارهای انسانی پرداخته میشود. چارچوبهای نظری استخراج شده برای طراحی محصولات برای تغییر رفتار کاربر در این پژوهش با تمرکز بر رفتارهای مرتبط با استفاده زمان در افراد به آزمایش گذاشته میشوند. در این بخش به جستجوی رفتارهای مرتبط با استفاده زمان و پژوهش بر روی کاربران با هدف یافتن رفتاری با ظرفیت طراحی محصولی تسهیلگر برای تغییر رفتار پرداخته شده است. با استفاده از نتایج پژوهش میدانی فرایند طراحی محصول برای تغییر رفتار و استفاده بهینه افراد از زمان آغاز شده و پس از مراحل مختلف ایدهپردازی ایده درخت زندگی با هدف تغییر رویکرد نسبت به عمر به عنوان یک سرمایه ارزشمند طراحی و نمونهسازی شده است
    Abstract
    Products people interact with everyday seem to have certain effects on their behaviors, knowingly or else. Taking advantage of this property of objects to create desired behaviors or eliminate undesired ones is the focus of this thesis. In the research presented, the psychological dimension of behavior is first discussed and different approaches to human behavior are introduced. Afterwards some of the approaches to changing human behavior is presented and the relationship between physical products and behavior change is discussed. The theoretical frameworks for designing products for behavior change is then put to practice focusing on time usage behaviors in art students in University of Tehran. In this section we sought to find out different time related behaviors by the means of a specially designed questionnaire. By using the results of the research phase the design phase then started on ideation of products that help users use their time better. After two stages of ideation the final product is chosen among the candidate ideas and further developed into the concept of “Tree of Life” which is a product showing life in a different way two people trying to change their attitude towards life resulting in them using their time better. Tree of Life was prototyped and presented at the defense of the thesis.