یک موومان برای کوراتت زهی
- رشته تحصیلی
- آهنگسازی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67757
- تاریخ دفاع
- ۱۸ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- حمید خلیفه سلطانی
- استاد راهنما
- هومان اسعدی
- چکیده
- این پایان نامه شامل دو بخش عملی و نظری است؛ بخش عملی شامل ساخت دوقطعهی موسیقی به شرح زیر میباشد: 1- تم محلی ایرانی "پاچه لیلی" و چهار واریاسیون بر روی آن در 265 میزان با زمان تقریبی 10 دقیقه و نیم. 2- کوارتت زهی در یک موومان با فرم سونات در 123 میزان با زمان تقریبی هشت دقیقه. (پارتیتور هر دوقطعه در بخش پیوست آمده است.) در بخش نظری تحلیلی بر روی قطعهی تم و واریاسیون صورت گرفته که شامل بررسی ویژگیهای مدال و فرمال، ارکستراسیون، بافت هموفونیک و پلی فونیک و عوامل تغییر یافته در واریاسیونها است. در موسیقی محلی کشور ما الحان و تمهای زیبا، ناب و دست نخورده ای وجود دارد که به صورت محدود، با آنسامبلهای محلی، در جشنها و مجالس مناطق مختلف ایران نواخته میشود و ارکسترهای دیگر (اعم از کلاسیک و ایرانی) کمتر به اجرای آنها میپردازند. قطعهی واریاسیون بر روی تم محلی ایرانی "پاچه لیلی" تنظیمی از یک تم گیلکی، در مد دشتی، برای ارکستر غیر ایرانی میباشد و با انجام چهار واریاسیون بر روی آن، ظرفیتهای موجود در موسیقی نواحی ایران نشان داده شده است. پس از ارائهی تم، واریاسیون اول بدون تغییر مد (در آواز دشتی)، واریاسیون دوم در دستگاه همایون، واریاسیون سوم در دستگاه چهارگاه و واریاسیون آخر باز در دشتی، توسط ارکستر سمفونیک اجرا میگردد.
- Abstract
- This thesis is divided into two parts: The theoretical and practical part. The practical part included the composition of the two pieces of music as follows: 1. “Pache-Leili”:Local Iranian theme and four variations on 265 bars with approximate time of 10 minutes and 30 seconds. 2. String Quartet in a movement with the form of Sonata in 123 bars with approximate time of 10 minutes. In the theoretical part, an analysis has been done on the theme and variations of pieces which included the investigation of modal and formal specifications, orchestration, homophonic and polyphonic tissueand factors which are changed in the variation. There are lots of pure melodies and musical themes in local music of our country that are played with local ensembles in celebrities and ceremonies In different regions of Iran. These kind of music are less played by other orchestras. Apiece of variation on the theme of Pache-Leili, on the Gilaki Theme(Dashti) has been arranged for Non-Iranian orchestra and the capabilities Of Iranian local music has been shown with four variations. After presenting the theme the first variation ,without mode change(Dashti) , second variation in Homayoon, third variation in Chargah and the last one again in Dashti are played by orchestra. Analysis of music piece which included modal and formal specifications, orchestration, homophonic texture and polyphonic and factors of texture change and variations has been investigated. Keywords: Iranian local music- Gilaki music- Theme and Variations-Orchestra-Harmony in Iranian music