طراحی شهری خیابان با تاکید بر ارزشهای بصری و حرکت عابر پیاده در راستای توسعه مناسبات اجتماعی- اقتصادی(نمونه موردی:خیابان لاله زار حد فاصل میدان امام خمینی تا تقاطع خیابان جمهوری
- رشته تحصیلی
- طراحی شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 543;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69617
- تاریخ دفاع
- ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- نسترن وثوقی عابدین
- استاد راهنما
- حمیدرضا پارسی
- چکیده
- در بخش هایی از نواحی بافت مرکزی شهر با غلبه بر نیروی اقتصادی و بازار،عملکرد و فعالیت ها دچار تغییر و دگرگونی شده و مظاهر کالبدی در طول زمان تحت تاثیر تغییرات کالبدی،دستخوش فرسودگی شده اند و این از یک سو خودش مانع رشد فعالیت ها و از سوی دیگر به واسطه ی عدم زیبایی و به دنبال آن عدم ایجاد انگیزه در ساکنین،اثر روانی نامطلوب در بر داشته که باعث شده مردم لاله زار فراری شوند و با هم تعامل و نتیجتا روابط چهره به چهره در حیطه اجتماعی برقرار نکند و این موضوع سبب گردیده که مفهوم خیابان به مثابه فضای شهری تحقق پیدا نکند. از این رو سعی بر این است که با رونق اقتصادی ناشی از تغییرات مظاهر کالبدی در محور لاله زار،به توان به تغییر برخی فعالیت های فعلی به فعالیت های همخوان با حضور ماندگار مردم که در نقش خدماتی و تفریحی است و به دنبال آن حضور بیشتر مردم در فضا و تعامل اجتماعی و ارتقاء حیات جمعی به منظور رسیدن خیابان به مثابه ی فضای شهری رسید. روش تحقیق حاضر در مراحل مختلف،بصورت تحقیق بین آثار روانی،فعالیت ها،مظاهر کالبدی،زیبایی و اجتماعی می باشد که برای هر کدام از این مولفه ها روش مخصوص به خود و در رابطه با مولفه فعالیت که از مهم ترین چالش های مرتبط با آن عدم وجود گوناگونی کاربری هاست،روش چیدمان فضا با در نظر گرفتن شاخص عمق مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس سیاست های راهبردی طرح مبنی بر اولویت حضور پیاده و سرزندگی ناشی از آن در درون بافت و احیاء عناصر با ارزش بصری و تاریخی در محور لاله زار،گزینه ی بهینه با در نظر گرفتن بیشترین عامل حضور مردم و سرزندگی در بافت لاله زار انتخاب گردید. بعد از انتخاب گزینه ی بهینه،در مرحله ی طراحی،توسعه میان افزا یا استفاده از پتانسیل های مکانی و فضایی درون بافت در جهت تغییر تدریجی نقش عملکردی خیابان لاله زار از راسته ی الکتریکی به یک محور فعال و نتیجتا خیابان لاله زار به مثابه ی یک فضای شهری که مختص حضور پیاده در نظر گرفته شده و مسیر های درون بافتی به منظور انسجام و یکپارچگی در بافت مکان یابی شده اند و همچنین طراحی بدنه های عناصر قابل رویت کالبدی از طریق نوسازی جهت بخش های فرسوده و فاقد ارزش تاریخی و بهسازی بناهای با ارزش به جا مانده به منظور تقویت مولفه ی زیبایی و آثار روانی،بر اساس الگوی عناصر شهری تاریخی موجود خیابان صورت گرفته است.
- Abstract
- In some parts of central context in a city, by overcoming economic power and Bazaar, operations and activities have experienced some changes; moreover, physical manifesta-tions, impacted by physical changes over time, have undergone exhaustion; furthermore, this fact has prevented from the development of activities in one hand, and it has borne adverse psychological effect on the other hand, and accordingly leading to people’s fleeing, not interacting, and as a result not making face to face relationships in social sphere; therefore, it has contained such outcomes that the concepts of streets are not realized as urban space. Hence, this study aims to achieve the ability to convert some current activities into ser-vice and recreational ones, compatible with the permanent presence of people, followed by more presence of them, social interactions and promotion of social life for enjoying streets as urban space. The method of this study, in different phases, is searching among psychological work, activities, physical-social and aesthetic manifestations; moreover, single specific ap-proach will be utilized for each component, and “sorting by space” method , regarding depth index, will be evaluated for activity component, for which the most significant challenges are lack of diverse uses. According to strategic policies of this design, based on the priority of pedestrians and their vitality in the context and the survival of visual historical and valuable components in Laleh Zar pivot, the optimal option is selected by considering people presence there. Hereupon, in this design phase, mid increasing development or the use of space and place potentials in the context are considered for gradual changes of functional role in Laleh Zar St. from an electric row into an active pivot and as a result recognizing this street as urban space which is attributed to pedestrians; moreover, in-context routs are located for integration and solidarity, also, in order to strengthen aesthetic component and psychological effects, designing the structures of visible and physical components is fulfilled ,which is based on the pattern of historical urban components, by moderniz-ing old and non-historical parts and reforming valuable places.