عنوان پایان‌نامه

تاثیر دکوپاژ در انتقال مفاهیم و معانی در انیمیشن



    دانشجو در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر دکوپاژ در انتقال مفاهیم و معانی در انیمیشن" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    مصطفی گودرزی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 749;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71054
    تاریخ دفاع
    ۲۰ اسفند ۱۳۹۳

    دکوپاژ، تقطیع یا برش فنی شامل تمام مواردی است که به فرآیند تصویری شدن فیلمنامه مربوط می‌شود. کارگردان تمام مواردی را که به گروه فنی و تولید مربوط است با دکوپاژ انیمیشن بیان می‌نماید و حوادث داستان را در یک سیر منطقی به نما‌ها و سکانس‌ها تبدیل و فیلمنامه را قابل تولید می‌کند، لذا نقش دکوپاژ در ساختار انیمیشن و خصوصاً در انتقال مفاهیم و معانی اثر بسیار مهم است. این پایان‌نامه در بررسی نقش دکوپاژ در انیمیشن به ریشه و خواستگاه تولید آن یعنی اولین استوری‌بوردهای دیزنی اشاره دارد و تأثیری که انیمیشن بر صنعت سینما گذاشته و متقابلاً آنچه از سینما گرفته است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون مرزهای سینمای زنده و انیمیشن قابل تفکیک نیست. در فصل اول پس از توضیح دکوپاژ، استوری‌بورد- ابزار اصلی دکوپاژ انیمیشن- بررسی شده‌است. سپس مولفه‌های اصلی استوری‌بورد از جمله ؛ اندازه‌‌ی نما‌ها، دیالوگ و بازیگری، صفحه نمایش، ترکیب‌بندی فضا، کاراکتر و سایر موارد پوشش داده شده‌اند. در فصل دوم راههای انتقال مفاهیم با دکوپاژ انعکاس آن در استوری‌بورد و انیماتیک بوسیله حرکت دوربین و صحنه پردازی‌، نماها ،و برش‌های فنی در تدوین مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در فصل پایانی به بررسی تأثیری که دکوپاژ بر انیمیشن می‌گذارد و ارتباط ژانر فیلم و دکوپاژ توجه شده‌است.
    Abstract
    Decoupage, fractionation or technical editing consists of all cases related to the process of animating the screenplay. Director expresses all the items related to technical and production area via animation decoupage and transforms the story events to sequences and scenes in a logical development in order to have a producible screenplay. Thus, the role of decoupage in animation structure and in particular in conveying the concepts and ideas is of paramount importance. This thesis on study of decoupage role in animation points to the roots and its origin, i.e. Disney’s first storyboards and the reciprocal effects of animation on motion picture industry, so that the boundary between live cinema and animation is unobservable. In the first chapter after explanation of decoupage, storyboard, the main tool in animation decoupage, will be covered. Subsequently, storyboard’s ingredients such as scene sizes, dialogues and acting, screen, composition of space, etc. is investigated. In the second chapter the means of conveying concepts via decoupage, its reflection on storyboard and animatics by the motion of camera and setting, scenes and technical cuts in editing are covered. In the last chapter, effects of decoupage on animation and the relation between movie’s genre and decoupage are given notice.