عنوان پایان‌نامه

استاندارد سازی و هنجار یابی مقیاس استرس والدین بری (والدین دارای کودک ناشنوا )



    دانشجو در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "استاندارد سازی و هنجار یابی مقیاس استرس والدین بری (والدین دارای کودک ناشنوا )" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 505;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69063
    تاریخ دفاع
    ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    سعید حسن زاده

    در پژوهش حاضر به دلیل فقدان ابزار اندازه گیری در زمینه استرس والدین کودکان ناشنوا و خلاء موجود در این زمینه به بررسی و هنجاریابی مقیاس استرس والدین بری و جونز پرداخته شده است. تا کمک موثری به روند پیش آگهی و فعالیت های آموزشی و درمانی برای والدینی که در این زمینه دچار مشکل هستند، شود.به همین دلیل سوال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا مقیاس استرس والدین بری و جونز در کشور ما از مشخصه های روانسنجی مطلوبی برخوردار است؟ به منظور پاسخ به سوال تحقیق، تعداد 300 نفر از والدین کودکان ناشنوا در شهر تهران و با روش نمونه گیری در درسترس انتخاب شده اند. پرسشنامه های استرس والدین بری و جونز و مقیاس افسردگی DASS بین افراد نمونه توضیع گردید. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. به منظور بررسی روایی از سه نوع روایی تفکیکی، روایی ملاکی از نوع همزمان و روایی سازه و به منظور بررسی پایایی از روش آلفای کرونباخ جهت بررسی تجانس درونی استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها مشخص نمود که ضریب آلفا در متغیرهای استرس والدین، رابطه والدین با فرزندان و افسردگی والدین بالاتر 87/0 بوده که این مهم نشان دهنده این است که پرسشنامه های مذکور دارای تجانس درونی می باشند. همچنین مشخص گردید که مقیاس استرس والدینی بری و جونز برای والدین دارای کودکان ناشنوا از روایی تفکیکی قابل ملاحظه ای برخوردار است. مقیاس استرس والدینی بری و جونز برای والدین دارای کودکان ناشنوا از روایی ملاکی از نوع همزمان قابل ملاحظه ای برخوردار است. مقیاس استرس والدینی بری و جونز برای والدین دارای کودکان ناشنوا از روایی سازه قابل ملاحظه ای برخوردار است.
    Abstract
    In the present study, it is proceeded to the investigation and normality of Berry and Jones parents stress scale due to the lack of measurement instruments in the field of deaf children parents and existing emptiness to help effectively to the awareness procedure and medicinal and educational activities or parents who faced with problems in this matter. Due to this matter the main question is that do Berry and Jones parents stress scale have the identical psychometrics characteristics in our country? To answer this question, 300 deaf parents were chosen in Tehran and with the available sampling method. Berry and Jones stress questionnaires and DASS depression scale were distributed among subjects. After data collection, data has been analyzed in two levels of descriptive and inferential with the use of SPSS and Lisrel Statistics software. To investigate the validity, it is used three validities, denotative, concurrent criterion and element validities, to investigate stability; it is used Cronbach alpha method to investigate the internal congruency. The analysis results identified that the alpha coefficient was higher than 0,87 in the parents stress variables, parents relation with children and parents depression, the point showed that the mentioned questionnaire has the internal congruency. Also it is identified that Berry and Jones parents stress scale has the concurrent criterion for parents who have deaf children. Berry and Jones parents stress scale has enjoyed considerable element validity for the parents who have deaf children.