عنوان پایان‌نامه

بررسی برخی از قابلیتهای بصری رضا عباسی در تولیدات پویا نمائی



    دانشجو در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی برخی از قابلیتهای بصری رضا عباسی در تولیدات پویا نمائی" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    مصطفی گودرزی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 491;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68856
    تاریخ دفاع
    ۲۵ اسفند ۱۳۹۳

    همزمان با توسعه همه جانبه هنر در جوامع امروزی و اهمیت به تصویر کشاندن اهداف هنری یک جامعه، کشورهای مختلف دنیا به دنبال شناساندن هویت ملی و بومی و جهانی کردن فرهنگ و هنر برخواسته از آداب و رسوم و سنن ملی خود می¬باشند. هنر انیمیشن از رشته‌های مهم هنر مدرن دنیای امروزی است که مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده و همچنین تاثیر زیادی در ذهن مخاطبان گذاشته است. در واقع انیمیشن می¬تواند ابزاری مناسب جهت تحقق آرمان¬ها و اهداف فرهنگی یک کشور باشد. بدون شک اهمیت به بخش گرافیک و طراحی در تولیدات پویانمایی، یکی از مهم¬تر¬ین مراحل ساخت یک فیلم پویانمایی است و لذا اگر خواسته شود فرهنگ و هنر ایرانی را از این طریق گسترش داد، می¬بایستی تحقیقات لازم را در این عرصه ارائه داد. این پژوهش بر آن است، با تکیه بر تأثیرات هنر ایرانی-اسلامی دوره صفوی، به ویژه در آثار رضا عباسی، به کارکرد مفید این عناصر در ساخت پویانمایی امروزی پرداخت. بنابراین سعی شده است تا با استفاده از بررسی برخی از قابلیت‌های بصری آثار رضا عباسی به پویانمایی دست یافت که دارای هویت باشد و بتواند با استفاده از تکنولوژی و علوم مختلف، موجب شناساندن فرهنگ¬ها به یکدیگر و آغازگر ارتباط و هم¬اندیشی در سینمای متفکر و مستقل گردد. سینمای ملّی که برای همه نسل‌ها موثر و دارای جاودانگی مضمون و محتواست و در انتها این نتیجه حاصل خواهد شد؛ که چطور هنرهای بومی و سنتی یک جامعه می¬تواند در برقراری امنیت و آرامش آن، ارتباطی پویا و اثربخش داشته باشد. روش تحلیل در این پژوهش، تاریخی-توصیفی و با کمک مطالعات کتابخانه¬ای اطلاعات مربوط به بخش¬های مختلف گرد هم آمده و با استفاده از شیوه تحلیل محتوای کیفی به تجزیه و تحلیل داده¬ها پرداخته شود.
    Abstract
    Concurrent with the full-fledged development of art in modern societies and with regard to the importance of depicting a society’s artistic goals, different countries all around the world are trying to introduce their national and indigenous identity and to globalize the arts and culture arising from their customs and traditions. The art of animation is one of the most important fields of modern art in the world today that has attracted a large audience and also has a great impact on the minds of the audience. Animation can be an important tool for achieving the cultural goals and objectives of a country. No doubt, graphics and designing in animation production are among the most important steps in producing an animated film. Therefore, if we want to spread the Iranian art and culture in this way, we must carry out researches in this field. Emphasizing the effects of the Iranian-Islamic art in the Safavid period, this study aims to analyze the useful function of this element in the production of modern animation especially in the work of Reza Abbasi. Therefore, our analysis of the visual capabilities of Reza Abbasi’s work attempts to argue for an animation with identity – a national cinema – that can appeal to all generations with eternal themes and contents, introduce cultures to one another, and foster communication and mutual thinking in thoughtful and independent cinematic networks by the use of technology and science. Finally, we conclude how indigenous and traditional arts can have a dynamic and effective role in maintaining security and peace in a community. This study uses a historical-descriptive method. Data were collected using library sources in relation to various sections of the study and were analyzed using qualitative content analysis.