عنوان پایاننامه
طراحی باغ کودک،آشنایی کودکان پیش دبستانی با طبیعت
- رشته تحصیلی
- معماری منظر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68831
- تاریخ دفاع
- ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- آذین خلیلی خرقانی
- چکیده
- دوران پیش¬دبستانی حساس¬ترین بخش زندگی کودک به¬شمار می¬رود. پایه¬های شخصیت افراد در این برهه زمانی شکل می¬گیرد که نتیجه آن رشد شناختی، اجتماعی و اخلاقی آنان خواهدبود. باتوجه به رشد شهرنشینی و گسترش فضاهای مصنوع، ارتباط کودک با طبیعت کمرنگ شدهاست و درنتیجه، آنان تجربه لمس از نزدیک طبیعت را به¬ندرت پیدا می¬کنند. از سویی دیگر بازی و آموزش¬هایی که نیاز به تحرک ندارند موجب می¬شوند که کودک فعالیت بدنی لازم نداشته¬باشد؛ این امر در آینده به عدم هماهنگی میان حواس او منجر خواهدشد. امروزه در بخش آموزش¬و¬پرورش کشورمان به امر آموزش، نهتنها در بخش پیش¬دبستانی ، که در تمام دوره¬های تحصیلی، بیش از موضوع پرورش –با فاصله زیاد- پرداخته می¬شود. این امر موجب می¬شود که موضوع یادگیری و یادسپاری پررنگ باشد. لکن فراگیری آنچه که با دیدن، لمس¬کردن و احساسکردن در ارتباط است، یعنی پرورش، به¬دست فراموشی سپرده¬شود، درحالیکه بهترین نتیجه زمانی حاصل می¬شود که کودکان از طریق تجربه، بازی، کنجکاوی و اکتشاف بیاموزند؛ بنابراین در روش یادگیری مشارکتی، کودک خود میبیند، کشف می¬کند و یاد می¬گیرد. به¬این صورت دامنه دانش کودک از طریق تجربه¬های مستقیم گسترده میشود. در فصل اول این پایان¬نامه ابتدا مسئله تعریف شده و سپس ضرورت، اهمیت و اهداف آن بیان میشود. در فصل دوم، مبانی روانشناسی کودک در سنین 4تا 6 سال و تاثیرات آن بر فعالیت¬های کودکان بررسی میگردد. در فصل سوم پیشدبستانی و برنامههای آموزشی از گذشته تاکنون مرور میشود. براساس نتایج به¬دست¬آمده از فصول دوم و سوم ، در فصول چهارم و پنجم تاثیرات انواع بازی و همچنین عناصر منظر بر پرورش کودکان مورد بررسی قرار میگیرد. در فصل ششم تجارب ایران و جهان و اهداف و سیاستهای آنان در این زمینه معرفی و مقایسه میشود و در پایان، در فصل هفتم، ضمن معرفی و تحلیل سایت منتخب، با بیان فرآیند طراحی، طرح منظر ارائه میشود.
- Abstract
- Both increase in urbanization and development of artificial spaces have led to significant alternation in children’s contact with nature. Consequently, the way children come into contact with nature, has become the seat of research focus, lately. The basis of people personality forms in their childhood. As a result, children’s comprehension of environment could have a great impact on their moral and social development. They need both attractive and challenging space, which allow them to instruct their mentality and skills. Nevertheless, education system in Iran, is focused on education instead of training that causes learning by observation, touch and feel become forgotten. Whereas, ability of people in answering their needs in maturity is a consequence of paying attention to fully training of their skills in their childhood. This study looks for recognizing affecting factors on training children. Meanwhile, look into benefits of increasing children understanding of nature, as well as required transformation in educational system which needs systematic attention to take effective measures for paving the way and putting fund into improving interaction between children and nature. Field information gathered by sending questionnaire to children parents and preschool staff; the survey investigate not only the importance of games and play on children as well as developing of different aspects of their personality but also the influence of contact with nature on acquiring skills. In addition a worldwide benchmark of successful experiences in this field has been undertaken. As a conclusion, a design of a responsive environment to the needs of children, which boost their sense of dependency to nature, has been proposed.