عنوان پایاننامه
ساخت فیلم کوتاه مردی روی صندلی
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67671
- تاریخ دفاع
- ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- وحید رجبی
- استاد راهنما
- احمد الستی
- چکیده
- روایت پیچیده در سینمانوع خاصی از روش قصه گویی و روایت در سینما محسوب میشود که میتوان آن را در مقابل روایتهای ساده و بی پیرایهی بر آمده از سینمای کلاسیک قرار داد.در اینگونه آثار، فیلمساز قصد دارد تا تماشاگر را به چالش وا دارد و حس تفکر برانگیزی او را تحریک کند. در واقع کارگردان این گروه از فیلمها در آثار خود، جهانی را به شکل پازل برای مخاطب خود ترسیم میکند و تماشاگر را به تکمیل کردن قطعات این پازل فرا میخواند.خاصیت اینگونه فیلمها در درجهی اول ایجادجذابیتی منحصر به فرد برای مخاطب است که همیشه از آن به عنوان یکی از اهداف اصلی رسانه سینما نام برده شده است. پایانهای غافلگیر کنندهو نیزساختارهای زمانی نو(که اولین بار این اصطلاح توسط دیوید بوردول ابداع شد) دو مؤلفه ای هستند که معمولاً با این گونه فیلمها عجین شدهاند. بهترین فیلمهای دههی 90 مانندمظنونینهمیشگی(برایان سینگر-1995)و همچنین فیلمبازی (دیویدفینچر-1997) از جمله آثاری هستند که در زمرهی فیلمهای معمایی با پایانهای غافلگیرکننده میگنجند؛ و فیلمهای شاخص بعد از سال 2000 هم آثاری مانند 21گرم(اینیاریتو-2003) یا ممنتو (کریستوفرنولان-2000) که دارای ساختارهایزمانی نو هستند از جمله آثاریاند که دارای روایت پیچیده در داستان گویی میباشند. این پایان نامه ضمن بررسی سیر اینگونه روایت در تاریخ سینما، به بررسی موردی فیلمهای بازی اثر دیویدفینچر،درهایکشویی(1998) اثر پیترهویت، رفیققدیمی(2003) ساختهی پارکچانووک و حسششم(1999) به کارگردانیام.نایت شیامالان میپردازد. واژگان کلیدی : سینما، روایت پیچیده، بازی، درهایکشویی، رفیققدیمی
- Abstract
- Complex narrative is considered as one of the especial ways of storytelling and narration in cinema, which could be put opposite of the simple and unaffected narratives of classic cinema. In these types of movies the filmmaker intends to challenge the viewer and arouse his thought provoking senses. The directors of such movies trace a puzzle for the viewer and invite him to complete it.The main feature of these movies is the unique excitement created for the viewer which has been mentioned as one of the main goals of cinema media. Twist endings and new temporal structures (which was first innovated by David Bordwell) are the two components that are usually incorporated with this genre of movies. Some of the best movies of the nineties’ such as the Usual Suspects (Bryan Singer-1995) and The Game (David Fincher-1997) are among the mystery movies with Twist endings. Also movies such as 21 Grams (I??rritu-2003) and Memento (Christopher Nolan-2000) are among the best movies of 2000s which include new temporal structures with complex narrative. In addition to discussing the development of this type of narration in the history of cinema, this thesis will also discuss the following movies case by case: The Game (David Fincher-1997) Sliding Doors (Peter Howitt-1998) Oldboy (Chan-Wook Park-2003) The Sixth Sense (M. Night Shyamalan-1999)