عنوان پایاننامه
گفتمان جوانی در سینمای ایران: مطالعه دولت های چهارگانه پس از انقلاب اسلامی (۱۳۶۰ تا۱۳۹۲)
- رشته تحصیلی
- علوم ارتباطات اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4737;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67772
- تاریخ دفاع
- ۲۴ اسفند ۱۳۹۳
- استاد راهنما
- محمدرضا تاجیک
- چکیده
- مسئله این پایان نامه تأثیر گفتمان¬های بعد از انقلاب اسلامی بر فرایند معناسازی و هویت بخشی به جوانی در سینمای ایران است. بر این اساس، سوال اصلی پژوهش این است که تقابل بین خود و دیگری و حاشیه¬رانی¬های پیرامون جوانی در سینمای ایران در گفتمان¬های مختلف چگونه بوده است؟ برای پاسخ به این سوال از نظریه گفتمان لاکلو و موف به مثابه نظریه و روش استفاده شده است، البته در ادبیات نظری پژوهش رویکردهای نظری به جوانی مورد استفاده قرار گرفته است. نمونه پژوهش از بین فیلم هایی که (1360 تا 1392) سوژ? جوانی را محور منازع? معنایی قرار داده¬اند شامل عروسی خوبان، عروس، ضیافت، مرسدس، متولد ماه¬مهر، اعتراض و دل¬شکسته انتخاب شد. یافته های پژوهش مؤید این است که که مسئله جوانی در سینمای ایران پیوسته تحت تأثیر گفتمان¬های غالب در حاکمیت بوده است. تغییرات گفتمانی بر اساس تقابل گفتمان حاکم با گفتمان¬های رقیب بوده است، البته تفاوت¬ها و مشابهت¬هایی بر اساس نقط? مرکزی مفصل بندی¬شان در نگاه به جوانی وجود داشته است. در نتیج? برای هر دولت بعد از انقلاب گفتمان های جوانی شناسایی شد که عبارتند از: 1. دولت جنگ: در این دوره بنا به اقتضای شرایط نا به¬سامان اوایل انقلاب عناصر پیرامونی دال مرکزی اسلامیت قدرت بیشتری را در اختیار داشت، با این وجود، در این دوره، حضور عناصر جمهوریت و برجسته بودن آن به طور نسبی سبب شده بود که جوان¬گرایی و جوان باوری با قرائتی اسلامی و انقلابی در محور این گفتمان قرار بگیرد. 2. دولت سازندگی: در این دوره، گفتمان محافظه کار سنتی ارزش¬های شکل گرفته پیرامون جوانی را ناشی از تهاجم فرهنگی غرب (سرمایه داری) دانستند و قدرت گفتمان حاکم در راستای کنترل و نظارت شدید بر حوز? فرهنگ مفصل بندی شد. به این ترتیب، رویکرد جوان باوری نسبت به دوره قبل کمرنگ¬تر شد و تحت کنترل¬های رسمی و غیررسمی قرار گرفتند و به دنبال آن مداخلات هژمونیک در حوز? جوانی شدت گرفت. 3. دولت اصلاحات: در این دوره، ارزش¬های جامع? مدنی مطلوب جوانی قرار گرفت و به دنبال جوان باوری گفتمان حاکم تلاش شد تا نگاه به جوانی به مثاب? فرصت غلبه یابد. در واقع، این دوره به دلیل غلب? نسبی عناصر جمهوریت نظام، شاهد بازگشت رویکرد جوان¬باوری و جوان¬گرایی اوایل انقلاب هستیم. با این وجود، روند مداخلات هژمونیک در این دوره شدت بیشتری گرفت. 4. دولت عدالت محور: جوانی در این گفتمان مشابه آنچه در دهه اول انقلاب وجود داشت، شاهد نوعی ارزشی¬شدن و آرمان-گرایی انقلابی بود. به نحوی که تیپ ایده¬آل این گفتمان از جوانی را در جوان بسیجی می بینیم. واژگان کلیدی: جوانی، تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پس از انقلاب، نظری? گفتمان لاکلو و موف، مفصل¬بندی
- Abstract
- Abstract The problem of this thesis is effect of discourses after the Islamic revolution on the process of defining and identifying to youthfulness in Iranian cinema. Thus, the man question of this research is how various discourses address the contrast between self and the other and marginalization around the youthfulness in Iranian cinema? To answer this question we use Laclau and Mouffe’s discourse theory as a method, of course in theoretical literature of this research, theoretical approaches to youthfulness is being used. The sample of study is chosen from such films that (1981 to 2013) have placed youthfulness as their main subject matter to their axis of semantic disputes, including The Marriage of The Fines, Bride, Feast, Born on the Mehr, Protest, and Broken Heart. The findings of the study suggest that the problem of youthfulness in Iranian cinema is constantly affected by the dominant discourses in government. The Discourse change is dependent on the contrast between dominant discourse and rival discourses, of course there is differentiations and similarities based on their articulated central point in the view of youthfulness. In consequence, for every state of government after the Islamic revolution, youth discourses has been identified: 1 – The war Government: In this period, according to the requirements of unorganized conditions of the early stages of the revolution, the peripheral elements of the central sign of Islamism had more power. Nevertheless, in this period, the presence of a prominent republican view and its partial boldness caused the belief that youthfulness be placed on this discourse with a revolutionary and Islam interpretation. 2 - Akbar Hashemi Rafsanjani’s government: in this period, the traditional conservative discourse accounted the values formed around youthfulness as the effects of Western (capitalism) cultural invasion, and the power of dominant discourse was articulated in line with the strict control and monitoring of c