عنوان پایان‌نامه

مطالعه تاثیر تلویزیون بر معنابخشی و عام سازی مفاهیم هویت ملی در افغانستان (مطالعه موردی: برنامه خبری تلویزیون های طلوع، آریانا، تمدن ، راه فردا، شمشاد، آیینه و ملی)




    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67877;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4719
    تاریخ دفاع
    ۲۵ اسفند ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    حمید عبداللهیان

    چکیده اندیشمندانی چون استوارت هال، هویت را برایندی دیالکتیکیِ معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی می‌دانند که در بستری رسانه‌های چون تلویزیون بازنمایی می‌شود. آن‌ها، به‌کارگیری تلویزیون را در جوامع دچار آشفتگی هویتی برای ایجاد، معنابخشی، عام‌سازی مفاهیم و معانی هویت‌ها (از جمله هویت ملی) کارساز می‌دانند. افغانستان پس از آشوب‌های طولانی، تضادهای اقوام و خورده فرهنگ‌ها، از 13 سال به این سوء آرامش و وجود تلویزیون‌های تجارتی- شخصی، قومی- حزبی و دولتی را تجربه می‌کند. انتظار می‌رود که این تلویزیون‌ها جهت معنا بخشی به مفاهیم هویت، هویت ملی و هویت خورده فرهنگ‌ها این هویت‌های را بازنمایی کنند. تمرکز این پژوهش بر میزان کارآیی تلویزیون در همین فرایند است. اینکه تلویزیون‌های گفته‌شده در جهت معنابخشی و عام‌سازی مفاهیم هویت ملی (از نگاه آنتونی. د. اسمیت) کارآیی دارند یاخیر مسئله‌ی نخست این پژوهش است. به‌عنوان دومین دغدغه‌ی پژوهش می‌خواهم دریابم که از تلویزیون‌های موردنظر در جهت معنادارکردن و عام سازی مفاهیم هویت ملی چگونه استفاده می‌شود و اگر از امکانات نهفته‌ی این رسانه‌ها استفاده نمی‌گردد انگیزه‌های ارتباطاتی و عینی آن چیست؟ سومین مسئله‌ی پژوهش به این پرسش می‌پردازد که از نگاه ارتباطاتی راه‌های موثر و بهینه‌‌ی به‌کارگیری تلویزیون‌ها برای معناداری و عام سازی این مفاهیم کدامهایند؟ چگونه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؟ داده‌های این پژوهش به اثر انجام مصاحبه‌های عمیق با 40 دریافت‌کننده از اقوام متفاوت افغانستان به‌دست‌آمده‌اند. علاوه، از یک برنامه‌ خبری تلویزیون‌های (طلوع، شمشاد، تمدن، راه‌فردا، تلویزیون ملی، آریانا، آیینه) فیلم گرفته شد. درضمن، چشم‌دیدهای پژوهشگر و اسناد منابعی دیگر بوده‌اند. همچنان سه گفت‌وگوی گروه کانونی انجام‌شده است. همچنین، نظریات 137 تن از طریق پاسخ به پرسشنامه پرسیده است. در این پژوهش از روش‌شناسی کیفی استفاده‌شده است. در میانِ روش کیفی، از رویکرد تحلیل دریافت کار گرفته‌ام که مطابق به آن، باید نتایج بخش داده‌های میدانی را با نتایج فصل داده‌های برنامه‌های خبری مقایسه می‌کردم. این پژوهش نشان داد که می‌توان از تلویزیون‌ها برای معنادار کردن و عام سازی مفاهیم هویت، هویت ملی و خورده فرهنگ‌ها استفاده کرد. نتیجه دوم اینکه، از تلویزیون‌های موردنظر کم‌تر برای معن
    Abstract
    Abstract Some writers like Stuart Hall, define identity as a dialectical result of meaning, culture and social life which is represented in the platform of media (like Television). According to these cultural theorists, television is a useful means for formation, introduction, popularization and representation of identities (including national identity). Afghanistan, after decades of civil war and ethno-religious conflicts, experiences a subtle peace, establishment of commercial, ethno-political and state-run televisions. Now, it is expected of media to popularize and represent the national identity. The current thesis is focused on this issue. To know if the targeted televisions have been effective in representation and popularization of national identity concepts is the first question of this work. In the second question, the research is to find how these televisions are used for representation and popularization of the national identity and if they are not used what are the communicative (subjective) and objective reasons. Finally, the third question explains how to use television for representation and popularization of national identity in an effective and optimal way. The data used in this research are collected from various regions of Afghanistan and via 40 deep interview with multiple individuals of different tribes. In addition, newscasts from the channels Tolo, Shamshad, Tamadon, Rah-e-Fard, Mili TV, Aryana and Aiina have been recorded. Besides all these, the researcher's field observations and 3 focus group participants’ comments and 137 questionnaires results are also used. The research has been conducted with a qualitative methodology and reception analysis approach to compare the interviewees’ reception and the newscasts' contents critically. One of the findings is that Afghans can use TVs for representation and popularization of national identity. According to the second finding, the targeted televisions are rarely used for this propose.