عنوان پایان‌نامه

شناسایی ملزومات استقرار مدیریت راهبردی مبتنی بر ارزش در مراکز درمانی دانشگاهی – مطالعه موردی در بیمارستانهای آموزشی و درمانی دانشاه علوم پزشکی تهران




    رشته تحصیلی
    مدیریت MBA - استراتژی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69371
    تاریخ دفاع
    ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

    صاحب نظران برای مقابله با چالش¬های ناشی از تحولات علمی و فناوری ، رویکردهای جدیدی را اندیشیده¬اند. رویکرد نوین «مدیریت برمبنای ارزشها» که یک الگوی مدیریتی با هدف بهبود عملکرد سازمان است با رویکردی اخلاقی و انسانی به مدیریت علاوه بر لزوم سودآوری و کارآمدی سازمان، برقراری یک رابطه برنده برنده پایدار بین همه ارکان و حقداران سازمان را ضروری میداند. اما مسئله ی مهم در پیاده سازی مدیریت مبتنی بر ارزش توجه به آمادگی سازمانی است شناسایی عوامل موثر درمیزان آمادگی سازمان ها به عنوان پیش نیاز ضروری است . بنابراین هدف اصلی این تحقیق شناسایی و تعیین الویت این عوامل درمراکزدرمانی دانشگاهی به عنوان سازمانی ماموریت محور درحوزه سلامت است که در رویارویی با پیچیدگی پدیده های پرشتاب امروزی و محدودیت های درونی و بیرونی سازمان های دولتی و غیرانتفاعی از قاعده¬ی بهره گیری از این رویکرد مستثنی نیستند .این پژوهش توصیفی تحلیلی از دو مرحله اصلی تشکیل شده است .در مرحله اول با بررسی مدل های پیشین و کسب نظر خبرگان مجموعه ای از ابعاد و مولفه ها(?? بعدو ?? مولفه ) شناسایی شد. درمرحله دوم برای الویت بندی عوامل ، داده های حاصل از جمع آوری روش کمی (پرسشنامه شامل 43 سئوال با مقیاس صد امتیازی لیکرت ) ازجامعه آماری مدیران میانی و ارشد مراکز درمانی دانشگا ه علوم پزشکی تهران ، با استفاده از آزمون مقایسه زوجی بین وضع موجود و مطلوب معنی دار بودن شکاف تعیین گردیده وبراین اساس آزمون توکی بی برای الویت بندی استفاده شد.ازتحلیل واریانس یک عاملی نیز برای بررسی تاثیر احتمالی متغیرهای مستقل استفاده شد. بعد ازاجرای روش پیشنهادی از میان ابعاد شناسایی شده ، «آمادگی فرهنگی» «آمادگی رهبری »«ظرفیت ساختاری »«آمادگی منابع انسانی »«آمادگی فناوری اطلاعات سازمانی وکشف دانش » و از میان مولفه¬ها« وجود فرهنگ تبادل اطلاعات» «وجود فرهنگ تغییرپذیری » «وجود فرهنگ کارتیمی» « آگاهی از ریسک ها و خطرات برنامه»« وجودفرهنگ مشارکتی یکپارچه »بیشترین الویت وبعد آمادگی قانونی و مولفه تخصیص بودجه آخرین اولویت بهبود را کسب نمودند ، همچنین معلوم شد سطح مدیریتی بر الویت بندی و نظرات پاسخگویان تاثیر دارد . این رتبه بندی می تواند به عنوان راهنمایی برای مراکز درمانی جهت تنظیم فعالیتها و الویت بندی آن ها ، برای پیاده سازی این رویکرد مورد استفاده قرار گیرد.
    Abstract
    New approaches have been explored by experts to overcome the challenges posed by development of science and technology. As a management model aimed at improving the performance of the organization with an ethical and human" value-based management" is a new approach that in addition the profitability and efficiency of the organization, establish a sustainable win-win relationship between all elements of organization and stockholders considers essential However the organizational readiness is major issue in the implementation of value-based management so, identifying and Prioritizing factors affecting readiness of organizations is an essential. The main purpose of this research is identifying factors in academic medical centers as a mission-driven nonprofit organization in health fields. This research was based on descriptive and analytical studies composed of two main stages. The first stage was rearrangement of information of the previous models result literature review and gathering of experts' opinions, 10 dimensions and 33 components were identified. In the second stage for prioritizing factors data collected from quantitative methods (questionnaire contains 43 questions with hundred-point Likert scale) and were used pair-wise comparison review current and optimal situations gap. Test-Tukey and One Way ANOVA were used. Result revealed that main domains include: "cultural readiness ", "Organizational Leadership Preparation", " organizational structure capacity ", "human resource readiness" " information technology & knowledge discovery" and 4 components "were highest priorities .Also Legal preparation and Budget readiness were last priorities. This ranking could be used as a guide to fulfill value-based management.