عنوان پایان‌نامه

توسعه مدلی برای حل مساله موجودی - مسیریابی در طراحی شبکه توزیع لجستیک امداد در شرایط عدم قطعیت



    دانشجو در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "توسعه مدلی برای حل مساله موجودی - مسیریابی در طراحی شبکه توزیع لجستیک امداد در شرایط عدم قطعیت" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2942;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68441
    تاریخ دفاع
    ۲۶ اسفند ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    جعفر رزمی

    در سال‌های اخیر خسارت و تلفات ناشی از بحران های طبیعی به دلیل عواملی مانند رشد جمعیت به طور چشمگیری افزایش یافته است. یکی از مهترین دغدغه‌ها بعد از وقوع هر بحران مسائل مربوط به لجستیک امداد می باشد. مدیریت لجستیک موجب هماهنگی بیشتردر تحویل کالاها و ارتباطات شده و موجب افزایش سرعت تحویل و پاسخگویی می‌گردد. یافتن مسیرهای بهینه وسایل نقلیه و مدیریت موجودی بهینه اقلام امدادی در زنجیره عملیات امداد بشردوستانه، دو مساله مهم و اساسی در برنامه ریزی لجستیک امداد می‌باشد. این دو مساله رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و بهتر است بصورت یکپارچه در نظرگرفته شوند. یکپارچه سازی این دو مساله مهم با یکدیگر در ادبیات به عنوان مساله موجودی – مسیریابی شناخته شده است. در هنگام وقوع بحران ارزش و اهمیت زمان بسیار بالا بوده لذا هدف اصلی کاهش زمان پاسخگویی و از طرفی توزیع عادلانه اقلام امدادی در بین آسیب دیدگان و جمع آوری مجروحین از نقاط آسیب دیده به مراکز درمانی می‌باشد. در این پژوهش مدل ارائه شده، فرضیاتی از قبیل چندکالایی، چند دوره‌ای، ناوگان حمل و نقل ناهمگن و تحویل انشعابی که از مفروضات توسعه داده شده در مساله موجودی- مسیریابی است را در بردارد. علاوه بر این به علت ماهیت شرایط بحران مقادیر برخی از پارامترها از قبیل زمان سفر ،تقاضا و موجودی در دسترس بصورت غیرقطعی می باشند لذا جهت نزدیک شدن فرضیات مدل به حالت واقعی این عدم قطعیت‌ها وارد مدل شده است و از روش بهینه‌سازی استوار بدلیل امتیازات آن جهت رویارویی با این عدم قطعیت‌ها بهره برده شده است. در نهایت برای یافتن جواب‌های دقیق، با توجه به چندهدفه بودن مدل، روش محدودیت اپسیلون تقویت شده که جواب‌های بهینه کارا تولید می کند، بکار گرفته شده است. همچنین برای سنجش عملکرد رویکرد بهینه سازی استوار و مقایسه آن با مدل قطعی از چند واقع‌نمایی تصادفی استفاده شده است و مقادیر میانگین و انحراف معیار توابع هدف این دومساله مقایسه شده است. برای حل دقیق مدل از نرم افزار23.5 GAMS بهره گرفته شده است. واژه‌های کلیدی: مساله موجودی مسیریابی، بحران، بهینه سازی استوار، محدودیت اپسیلون تقویت شده وزنجیره امداد بشر دوستانه.
    Abstract
    In recent years, the damage and losses of natural disasters due to factors such as population growth, has dramatically increased. One of the most important concerns after each disaster is issues that related to relief logistics. Logistics management led to further coordination and communication, and increases the speed of delivery of goods and response. Optimal vehicle routes and inventory management in humaniterian relief chain are both important and critical in the planning of relief logistics. These problems are closely related to each other and it is better to be considered integratedly. Itegrating these two problems in leterture is known as inventory routing problem. In emergency situations, time is highly valuable and important and because of this the main goal in such circumastances is minimizing response time in one hand and diststribute relief commodity and picking up injured people and transport them to medical center on the other hand. In this research, we propose an integrated multi-vehicle, multi-commodity, multi-period model and split delivery for both delivery of critical relief items and pick up injured people. In a disaster situation, most of the information received at the disaster management center such as the number of injured people, traveling times according to the routes’ conditions at post-disaster, the amount of demands and available commodities is inherently imprecise and uncertain. Therefore, for getting closer to real world assumptions we considered mentioned uncertainties in our parameters and applied robust optimization for dealing with uncertainty because of its advantages. Finally, we apply the well-known augmanted ?-constraint method to generate efficient optimal solution for our multi-objective model. In addition for evaluating the performance of robust optimization approach and compare it with exact model, we use some random realization and compare amount of mean and standard deviation of these two problem’s objective function. GAMS 23.5 software has used for solving the proposed model. Keywords: Inventory routing problem, Disaster, Robust optimization, ?-constraint augmanted, and Humaniterian relief chain