بررسی پارامترهای موثر بر عملکرد توری محافظ برای جلوگیری از ریزش سنگ به مسیر راه و راه آهن
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - راه و ترابری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2093;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69717
- تاریخ دفاع
- ۲۵ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- سجاد عسکر
- استاد راهنما
- مسعود پلاسی
- چکیده
- استفاده از شبکه توریهای فلزی به عنوان یک راهکار جهت محافظت راه و راهآهن در برابر ریزش سنگ متداول شده است. نصب سریع و راحت این سازهها سبب شده امروزه به صورت فراگیر مورد استفاده قرار گیرند. در چند سال اخیر مدلهای شبیهسازی عدی برای بررسی این سازهها به کار گرفته شدهاند. این مدلها در ابتدا مدلهای ساده بودهاند که صرفاً رفتار یک جزء از سازه (به ویژه شبکه توری) را شبیهسازی کردهاند. به تازگی مدلهای سه بعدی اجزای محدود که تمام سازه و ضرب? بلوک سنگ را همزمان مدل میکنند، معرفی شدهاند. مدلهای شبیهسازی قابلیت پیشبینی رفتار سازه در شرایط خاص که امکان ایجاد آن در مدل تمام مقیاس بسیار دشوار است را نیز دارند، به همین سبب میتوان از آنها برای پیش بینی رفتار سازه در برابر تغییر پارامترهای مختلف به عنوان یک راهحل ارزانتر و در دسترس، بهره برد. در این پایان نامه اثر پارامترهای گوناگون بلوک سنگ و سیستم منعطف حافظ ریزش سنگ بر رفتار موانع منطف، با استفاده از شبیهسازی عددی اجزای محدود بررسی میشود. یک سیستم محافظ مشخص در نرمافزار اجزای محدود مدل شده و آنالیز حساسیت پیرامون اثر پارامترهایی که امکان مدلسازی آنها به سادگی در آزمایشات با مقیاس واقعی و آزمایشگاهی وجود نداشته است نظیر شکل بلوک سنگ، زاویه و محل برخورد بلوک سنگ ، تعداد دهانه های سیستم محافظ، وجود مستهلک کنندههای انرژی، و انرژی برخورد بر رفتار صورت گرفته است. در نهایت پیشنهادهایی جهت طرح بهینه و ایمنتر موانع منعطف مبتنی بر نتایج بدست آمده از مدل ارائه میشود.
- Abstract
- One of the commonly protective solutions is rockfall flexible barrier kits. Today these structures are usually used to protect roads and railways from rockfalls because of their simple and rapid installation. Recently numerical simulation approaches are used to analysis and simulate rockfall barriers behavior in order to high cost field full scale tests. At first, simple models were used only to analysis of a part of the structure specially wire mesh. In recent investigations, new 3D finite element models are introduced that simulate all the kit and block impact simultaneously. 3D numerical simulation models are able to predict behavior of the rockfall protection kit in special cases with lower price. In This thesis a numerical finite element will be introduced and sensitive analysis through various parameters that it is hard to model theme in full scale or laboratory tests, such as rock block shape, angle and location of impact on mesh, number of kit's spans, existence of energy dissipator devices on cables, and impact energy will be performed. Finally the paper will presents some design suggestions for cost-effective and safer protection barrier design from the model results.