عنوان پایاننامه
ارزیابی لرزه ای برج پایه پل های کابلی به عنوان سازه ای ترکه ای
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - مهندسی زلزله
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 2077;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69348
- تاریخ دفاع
- ۱۶ اسفند ۱۳۹۳
- دانشجو
- الهام رحیمی
- استاد راهنما
- شهرام وهدانی
- چکیده
- پلهای کابلی از سازههای کلیدی در سیستم حمل و نقل به شمار میآیند. بررسی رفتار لرزهای این سازهها در امتداد پل، خصوصا پلهایی که عرشه آنها به پایههای میانی متصل نبوده و توسط برجها و کولههای طرفین با انواع اتصالهای مختلف کنترل میگردد، تاثیر بهسزایی در طراحی این سازهها شامل تعداد دهانهها، فاصله برجها و جزئیات اتصال به کوله دارد. به همین دلیل قبل از انجام تحلیل نهایی که لازم است تحلیلی دقیق باشد، نیاز به روشهای تحلیلی کمهزینه ولی با دقت کافی برای بهینهسازی طراحی کاملا محسوس میباشد. در این پایاننامه استفاده از روش بارافزون شامل در نظر گرفتن تغییرشکلهای بزرگ پیشنهاد شده و مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این اتصال عرشه به کوله با فنرهای با سختی نسبی متفاوت مورد مطالعه قرار گرفته و نیازهای طراحی بهینه این اتصال با توجه به تاثیر آن روی نتایج به دست آمده است. نتایج نشان میدهد که تحلیل بارافزون نه تنها میتواند رفتار لرزهای را به خوبی بیان کند بلکه در صورت توجه به توزیع جرم موثر مودهای حرکت جانبی برج، نتایج نزدیکی به تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی را دارا میباشد. تفاوت نیازهای طراحی برجهای میانی با برجهای کنار تکیهگاه نیز از نتایج این بررسی میباشد.
- Abstract
- Cable-stayed bridges are considered as key structures in transportation system. Evaluating seismic behavior of these structures along the longitudinal direction, especially for bridges in which there is no connection between the deck and the towers, where their behavior is controlled by the end piers, has significant influence on design and optimization of design parameters including number of spans, distance between the towers and connection details of end piers. Therefore, the need of low cost analysis approaches with enough accuracy for design optimization is quite obvious, before final analysis which should be performed accurately. In this study, the use of pushover analysis considering large displacement nonlinearities, is studied and evaluated. In addition, the connection between the deck and end piers with different relative stiffness has been studied and optimized. The results show that pushover analysis not only can express the seismic behavior quite well, but also if effective mass distribution is considered in lateral displacement modes, it has close results to nonlinear time history results. Comparison of design requirement of middle towers with end towers is another result of the study.