عنوان پایان‌نامه

بررسی میزان مشارکت سیاسی معلمان مناطق روستایی و عوامل اجتماعی - فرهنگی موثر بر آن (مطالعه موردی معلمان روستایی شهرستان لامرد استان فارس)




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75973;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4886;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75973;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4886
    تاریخ دفاع
    ۲۴ اسفند ۱۳۹۳

    مشارکت سیاسی به عنوان یکی از انواع مشارکت، از شاخص های توسعه ی اجتماعی، توسعه ی فرهنگی و توسعه ی سیاسی در کشورها به شمار می رود و از مصادیق حضور مردم در تعیین سر نوشت خود است. این پژوهش به بررسی میزان مشارکت سیاسی معلّمان مناطق روستایی شهرستان لامرد و عوامل اجتماعی- فرهنگی مؤثّر بر آن می پردازد و تلاش می کند به این پرسش ها پاسخ دهد : مشارکت سیاسی در میان معلّمان روستایی مورد مطالعه تا چه میزان است و چه عوامل اجتماعی- فرهنگی باعث افزایش مشارکت و یا مانع از آن می شود. تلاش می شود به کمک رویکردهای روان شناختی، جامعه شناختی و سیاسی این عوامل شناسایی، اولویّت بندی و راهکارهایی امکان پذیر جهت بهبود و اجرای آن ها ارائه شود. این پژوهش با روش پیمایش و جامعه ی آماری آن را کلّیّه ی فرهنگیان شاغل در روستاهای شهرستان لامرد در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسّطه در سال تحصیلی 92-91 و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 183 نفر که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم مطالعه شدند. برای جمع آوری اطلاعات از یک پرسشنامه ی پژوهشگر ساخته متشکّل از 68 گویه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های آزمونF ،T ،ضریب همبستگی پیرسون، ضریب تعیین، رگرسیون و تحلیل مسیر و برای سنجش میزان پایایی از آلفای کرونباخ و میزان اعتبار از اعتبار محتوایی خاصّه از نوع صوری آن استفاده شده است که عمده ترین نتایج آن به این قرار است : مجموع ارزیابی از میزان مشارکت سیاسی در بین معلّمان روستایی جامعه ی مورد مطالعه دلالت بر بالا بودن میزان آن می باشد. این مطالعه نشان داده است که بین متغیّرهای مستقلّ سنّ، جنس، مقطع تدریس، اعتماد اجتماعی، اعتماد نهادی، بیگانگی اجتماعی، بیگانگی سیاسی، بی قدرتی سیاسی، کارایی سیاسی، بی تفاوتی سیاسی با متغیّر وابسته (مشارکت سیاسی) رابطه ی معناداری وجود دارد و بین متغیّرهای وضعیّت تأهّل و سطح تحصیلات با مشارکت سیاسی رابطه ی معناداری به دست نیامد. همچنین نتایج حاصل از نیکویی برازش مدل نظری از طریق کاربرد رگرسیون چندگانه و با توجّه به ضرایب بتا (Beta) نشان می دهد که متغیّرهای بی تفاوتی سیاسی، بیگانگی اجتماعی، اعتماد به دولت، جنسیّت، بی قدرتی سیاسی ، مقطع تدریس به ترتیب به عنوان تعیین کننده ترین عوامل تأثیر گذار بر مشارکت سیاسی مطرح هستند که با توجّه به مقدار ضریب تعیین، 53 درصد واریانس متغیّر وابسته مشارکت سیاسی از طریق واریانس متغیّرهای مستقلّ قابل پیش بینی است.
    Abstract
    As a kind of participation, political participation is considered as an index of social, cultural, and political development,implying that people take part in determining their own fate. The research reviews the level of political participation of teachers in rural areas of Lamerd County in addition to socio-cultural factors effective on it, and tries to answer the following questions: how much is political participation ofthose teachers under investigation in rural areas, and what socio-cultural factors may lead to increase in this kind of participation or prevents it? We have tried to identify and prioritize these factors and provide some possible solutionsfor their implementation and improvement through psychological, sociological and political approaches. Statistical population of this survey research consists of all teachers working in rural areas of Lamerd County in primary, middle and high schools, in academic year of 2012-2013.According to Cochran Formula, sample size of 183 teachers were selected and studied through random stratified sampling, proportionate to the sample size. Data were gathered via a researcher-made questionnaire, including 68 items. Data were analyzed, taking advantage of statistics from F test, T test, and Pearson correlation coefficient, coefficient of determination, regression, and path analysis. As for the reliability to be assessed, we have made use of Cronbach’s alpha.For validity assessment, content validity especially the face validity was applied, and the main results are as follows: overall evaluation of political participation of teachers in population under study indicates high participation of them. The study shows that there is a significant relationship between independent variables including age, gender, teaching level, social trust, institutional trust, social alienation, political alienation, and political powerlessness, political efficiency, political apathy, and the dependent variable (political participation). Meanwhile, there is no significant relationship between marital status and level of education, and political participation. The results of goodness-of-fit test of theoretical model via applying multiple regression and considering Beta coefficients show that those variables such as political apathy, social alienation, having trust in government, gender, political powerlessness, and also teaching level are respectively being mentioned as the most determining factors affecting political participation which according to coefficient of determination (53%), the variance of dependent variable of political participation could be forecasted through the variance of independent variables. Keywords: participation; political participation; teachers in rural areas; socio-cultural factors effective on participation, Lamerd County.