بررسی تاثیرهوش تجاری در موفقیت شرکت های کوچک و متوسط برتر شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی- مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64510;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001866
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- سمیه بخشنده
- استاد راهنما
- محمدحسین رحمتی
- چکیده
- شرکت های کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور، با وجود توان مالی،کارمندان و مشتریان کم تر به نسبت شرکتهای بزرگ، در بازار رقابتی پیچیدهتری از شرکتهای بزرگ قرار دارند.این امر سبب شده تا آنها چشمانداز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمانی را به عنوان فاکتور موفقیت خود در نظر داشته باشند. به کارگیری سیستمهای سازمانی در سالهای اخیر نشان از توجه سازمان ها به این فاکتور اساسی دارد .این در حالی است که با وجود این رویکرد در شرکتها،تصمیم گیری مدیریت و سطح مناسب هوش تجاری کمتر پوشش داده می شود و فاصله ای مفهومی و اجرایی میان این دو مقوله وجود دارد. در این پایان نامه، هوش تجاری به عنوIن تکنولوژی برتر و یکپارچه شده از سیستم های اطلاعاتی و نیز منبعی ممتاز برای خلق دانش در سازمان معرفی شده است که می تواند از تصمیمات استراتژیک حمایت نموده و مزیت رقابتی بلند مدت برای شرکت به وجودآورد. برای دستیابی به هدف تحقیق و سنجش پذیر بودن پروژه، از مدلهای بلوغهای بلوغ هوش تجاری صحبت شده است و مدل گارتنر به عنوان گویاترین مدل برای تامین اهداف این تحقیق انتخاب گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر را 5031 شرکت در برمیگیرد که شامل 36 شرکت برتر و 4995 شرکت غیربرتر است بدین تریب 36 شرکت برتر و 149 شرکت غیربرتر نمونه آماری پژوهش حاضر را تشکیل داده اند که یافتههای بدست آمده از پرسشنامه توزیع شده موید فرضیه های این تحقیق، مبنی بر اثربخش بودن هوش تجاری به طورکلی و قابلیت های کلیدی آن به طور اخص، در موفقیت شرکت های کوچک و متوسط است.
- Abstract
- Small and medium enterprises as the driving engine of the country's economy , with sufficient credit, few employers and customes ,in comparison with large companies , they are in more complexity market .This has led them to attention to the prospect of the enterprise's information and communication technologies as an important and functional factor of their success. Employing a variety of enterprises systems in recent years, indicates the attention of the organization in employing information technology as a critical success factor . This is despite the corporate approach , management decision and the appropriate level of business intelligence give cover less distance between the two categories of conceptual and executive there.Thus , in this thesis ,business intelligence has been introduced as the superior technology and premier integrated resource of information systems for the creation of knwlegde.To achive the aim of the project , we have spoken about the models of BI evaluation. Navigating business intelligence maturity models and their applications , Gartner model was selected as the best model for supply purpose of this research. This present study statistical population contains 5031 enterprises that includes 36 superior enterprises and 4995 non superior enterprises .Findings from a quesstionnair distributed clarify the positive effect of business intelligence on the success of small and medium-sized enterprises.