عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین استراتژی رقابتی و عملکرد مالی در بانک های خصوصی کشور جمهوری اسلامی ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین استراتژی رقابتی و عملکرد مالی در بانک های خصوصی کشور جمهوری اسلامی ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001896;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66139
    تاریخ دفاع
    ۲۵ آذر ۱۳۹۳
    دانشجو
    محمد هاشمی
    استاد راهنما
    مرتضی سلطانی

    چکیده یکی از مراکز فعالیتهای اقتصادی و بازارهای مدرن مالی، بانک ها هستند. این سازمان¬ها با انجام فعالیت های خود به شکل کارا و صحیح، کمک شایانی به رشد اقتصاد و مدیریت جریان های مالی کشورمی کنند. در ایران نیز صنعت بانکداری در چند سال اخیر، با تحولات ساختاری بزرگی روبرو بوده است. این موارد موجب شده تا درک بهتر از صنعت و نحوه عمل بانکها ضروری به نظر برسد. هدف این تحقیق شناخت استراتژی هایی است که از سوی بانک ها به کار گرفته می شود و در ادامه، شناخت گروه استراتژیکی که عملکرد بهتری در طول سال های 1389 تا 1390 داشته است. جامعه آماری این تحقیق 21 بانک خصوصی فعال در صنعت بانکداری ایران می باشد. مبنای این تحقیق برای شناسایی استراتژی های مورد استفاده این بانک ها، استراتژی های رقابتی پورتر بوده است. دوره زمانی مورد بررسی سال های 1389 تا 1390 می باشد. بنابراین برای شناسائی استراتژی ها، با مدیران ارشد چندبانک خصوصی مصاحبه حضوری صورت گرفت و در بانک هایی که امکان مصاحبه وجود نداشت با بررسی اساسنامه و برنامه های راهبردی آنها استراتژی های مورد استفاده هر بانک شناخته شد. سپس با استفاده از این اطلاعات 21 بانک خصوصی بر مبنای سه استراتژی رقابتی پورتر گروهبندی شدند. نتیجه این عمل، شناسائی سه گروه استراتژیک "متمرکز "، "رهبران هزینه " و "متمایزان "در بین بانک های خصوصی بازار ایران بود. پس از شناسائی گروه های استراتژیک، عملکرد هر گروه بر اساسشاخص های مالی و کارایی، در بازه زمانی سال 1389 تا 1390 مشخص و مقایسه شد.
    Abstract
    One of the most modern centers of economic activity and financial markets, are banks. These organizations carry out their activities effectively and correctly, contribute to economic growth and fiscal management of the country. In recent years the banking industry of Iran, has been faced with major structural changes. This has led to a better understanding of the industry and how the banks seem necessary. The purpose of this research is the identification of strategies that can be employed by the banks and then, knowing the strategic group that has a better performance for the years 2010 to 2011. The study population included 21 private banks operating in the banking industry of Iran. The basis of this study was to identify strategies used by banks, Porter's competitive strategy. Period 2010 to 2011 are examined years. Therefore, to identify strategies, interviews were conducted with senior managers of private banks And in the banks that were not able to interview By studying the Constitution and the strategies they used strategies were identified for each bank. By Using this information, 21 private banks were grouped under the three competitive strategy Porter. The result of this operation, the identification of strategic groups "Focus", "cost leadership" and " Differentiators " in the private bank's market was. After identifying strategic groups, each group based on performance indicators and financial performance in the period from 2010 to 2011 were identified and compared. Keywords: Strategy, Porter's strategy, Differentiation, cost leadership and focus, Financial Performance.