عنوان پایاننامه
بخش بندی بازار گوشی های تلفن همراه بر مبنای مزایای مورد انتظار مشتریان (مطالعه موردی شهر تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی-مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001882;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66504
- تاریخ دفاع
- ۲۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- حمیدرضا نژادعلی لفمجانی
- استاد راهنما
- حمید زارع, محمدرحیم اسفیدانی
- چکیده
- مساله اصلی این پژوهش این است که هیچ سازمانی نمی تواند تمام محصولات یا خدماتی را که در آن بهترین است را به مشتریان ارائه دهد و رضایت آنان را جلب نماید. هدف اصلی این پژوهش بخش بندی بازار گوشی های تلفن همراه بر مبنای مزایای مورد انتظار مشتریان است. در روش تحقیق این پژوهش، برای رسیدن به مزایای مورد انتظار، با بررسی ادبیات تحقیق و پیشینه میدانی، تعداد زیادی مزایا استخراج شد.در کل 68 گویه یا سوال استخراج شد که به دلیل واریانس بالای یکی از سوالات (22)، آن سوال حذف گردید. بر اساس این 67 شاخص، پرسش نامه ای در 2 بخش طراحی شد و بین 40 نفر از مشتریان، به صورت پیش آزمون توزیع شد و پس از اینکه پایایی (ضریب آلفای کرونباخ 86/0) پرسش نامه تأیید شد با روش نمونه گیری گروهی و فرمول کوکران برای حجم نمونه، تعداد حجم نمونه 583 نفر بدست آمد. این پرسش نامه در بین 710 نفر از مشتریان و استفاده کنندگان گوشی تلفن همراه توزیع شد که تعداد 592 پرسش نامه مفید جمع آوری شد. برای مناسب بودن کفایت نمونه، آزمون KMO با 883/0 و بارتلت با سطح معناداری کمتر از 0.05 مناسب بودن داده ها را تأیید کرد. سپس از فنون تحلیل عاملی و تحلیل خوشه ای برای تحلیل داده ها استفاده شد. در تحلیل عاملی، تعداد 17 عامل مشخص شد که این 17 عامل پس از انجام تحلیل خوشه ای در 7 بخش قرار گرفت. نتایج تحلیل خوشه ای برای 7 بخش نشان داد که بخش سوم به عنوان بزرگترین بخش در میان بخش ها می باشد. این بخش برای عواملی چون مشخصه¬های تبلیغاتی و موسیقیایی، زیبایی، قابلیت¬های نرم¬افزاری و حافظهی جانبی، صفحه نمایشگر ، اهمیت بسیار زیادی قائل است. بخش اول برای عواملی چون اسکرین سیور، کیفیت آنتن¬دهی و مکالمه، نمایشگر خارجی، باطری، قابلیت¬های نرم¬افزاری و حافظهی جانبی، گارانتی و خدمات پس از فروش به ترتیب، اهمیت بسیار زیادی قائل است. نزدیک¬ترین فاصله بین دو خوشه 3 و 4 است که در واقع در این بخش-بندی، بیشترین شباهت بین خوشه 3 و 4 است. بیشترین فاصله و عدم تشابه بین دو خوشه 6 و 5 است. بخش دوم برای عواملی چون منوها و دسترسی آسان به آنها و چندکاره بودن اهمیت زیادی قائل است. بخش چهارم تنها برای عامل قابلیت¬های نرم¬افزاری و حافظهی جانبی اهمیت بالایی قائل است. برای بخش پنجم عواملی چون کیفیت آنتن¬دهی و مکالمه، باطری، گارانتی و خدمات پس از فروش مهم تلقی می شود.
- Abstract
- The main problem in this study is that no organization cannot offer its all the best products or services to clients in order to satisfy them. The main purpose of this research is mobile hand set market segmentation based on the expected benefits of customers. In order to determine these expected benefits, in t research method, we studied literature review and field background and extracted a lot of benefits. In total 68 items or questions were extracted and because of a high variance of one question (22), that question has been removed. A questionnaire was prepared in 2 parts based on these 67 indexes and were distributed between 40 customers in a form of pre-test and after confirmation of its reliability (coefficient of Cronbach’s alpha = 0.86), the obtained sample size was equal to 583 subjects by group sampling method and Cochran formula for sample size. These questionnaires were distributed among 710 customers and users of mobile phones and 592 of collected questionnaires were useful. In order to have a suitable sample adequacy, Bartlett test with a significance level of less than 0.05 confirmed the sample adequacy. Then techniques of factor analysis and cluster analysis were used for data analysis. In factor analysis, 17 factors were revealed that after cluster analysis were classified in 7 sections. The results of cluster analysis of these 7 sections showed that the third section is the largest section among others. This section puts high importance on factors such as advertising and musical characteristics, beauty, software functionality and memory and display screen. The first section puts very high importance on factors such as screen saver, antenna (signal reception) quality and conversation (call) quality, external display, battery, memory and software capabilities of, warranty and after sales service, respectively. The closest distance between two clusters is 3 and 4 and actually, this segmentation is the greatest similarity between clusters 3 and 4.