بررسی عوامل موثر بر پذیرش کاربران از خدمات پرداخت از طریق تلفن همراه
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی- مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64229
- تاریخ دفاع
- ۱۹ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- خدیجه کعبه پنبه چوله
- استاد راهنما
- سید محمد باقر جعفری
- چکیده
- پرداخت از طریق تلفن همراه به عنوان یکی از خدمات جدید الکترونیکی بسیار مفید، زیر مجموعه تجارت موبایلی و بانکداری الکترونیکی محسوب میشود. در این روش انجام خدماتی مانند، پرداخت قبوض، خرید شارژ، خرید از طریق برنامههای کاربردی از جمله خرید بلیط سینما، نرم افزارها و سایر موارد مشابه با استفاده از تلفن همراه امکان پذیر میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش کاربران ایرانی از خدمات پرداخت از طریق تلفن همراه میباشد. با توجه به مدل پژوهش توسعه داده شده برای این پژوهش، برداشت ذهنی از سهولت استفاده، برداشت ذهنی از سودمندی، سازگاری درک شده، اعتماد، تحرک پذیری فردی، امنیت درک شده، نگرش نسبت به استفاده، هنجارهای ذهنی و تمایل به استفاده عوامل مؤثر بر پذیرش کاربران از خدمات پرداخت از طریق تلفن همراه شناسایی شدهاند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر انجام و گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی و از نظر ارزیابی روابط بین متغیرهای پژوهش از نوع همبستگی میباشد. مدل پژوهش با استفاده از رویکرد کمی و بوسیله پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افرادی است که از تلفن همراه به عنوان پرداخت استفاده میکنند. نمونه آماری این پژوهش شامل 393 نفر از کاربرانی که با تلفن همراه پرداخت میکنند میباشد. فرضیههای پژوهش با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفته و بعد از تحلیل عاملی تاییدی متغیرها، مدل اندازه گیری و مدل ساختاری پژوهش برازش شده و روابط بین متغیرها و تأثیر آنها بر یکدیگر از طریق تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه آزمون فرضیه های پژوهش، تمامی روابط مشخص شده در مدل پژوهش مورد تایید قرار گرفت.
- Abstract
- Mobile payment is one of the useful and new services of electronicservices and electronic banking. In this method, some kind of services such as bill payments, prepaid credit purchasing, buying tickets through different apps including cinemas, softwares, and other similar mobile services make possible. The aim of this research is to examine the factors effecting the adoption of mobile payment services Iranian users. According to the developed research model, perceived ease of use, perceived usefulness, perceived compatibility, trust, individual mobility, perceived security, attitude towards use, subjective norm, and intention to use are the factors that affect user acceptance of mobile payment. In terms of objective, this study is an applied one and it is a descriptive survey in terms of data collection method and from the evaluation of relationships between variables is correlation type study. Using questionnaires survey method, a sample of 393 mobile users data were collected. The research hypotheses were tested using structural equation modeling technique. The confirmatory factor analysis of the variables, the fit indexes of the measurement and structural model were calculated. The relationships between variables were examined using the path analysis. The result showed all of the relationships specified in the research model were significant