عنوان پایان‌نامه

سنت اندرزنویسی در روزگار ساسانیان



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سنت اندرزنویسی در روزگار ساسانیان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تاریخ ایران باستان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 982316;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50816
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۸۸

    در طول تاریخ ایران و به¬طور مشخص از زمان ساسانیان، متون خودآموز اخلاقی بسیاری زیر عنوان کلی اندرزنامه تولید شده¬اند. اندرزنامه¬ها دربرگیرنده¬ی مجموعه¬ای از تجربیات و حکمت¬ها و دستورهای اخلاقی معتدل شفاهی هستند و همه¬ی افراد جامعه را در هر جایگاهی که باشند، مخاطب قرار می دهند و از این رو نقشی آموزشی دارند. در این پایان¬نامه تلاش شده است تا نشان داده شود که اهتمام ایرانیان به این سنت¬ به سبب کارکرد مهم آن بوده است. یکی از آموزه¬های اندرزی که درواقع از نقش¬های اساسی این متون بوده است، توجیه خویشکاری¬ آدمی در گیتی و به¬همین شکل در نظام اجتماعی ایران ساسانی می¬باشد. نظامی طبقاتی که در رأس آن مقام شاهی قرار داشت. در اندیشه¬ی ایرانشهری کارویژه¬ی شاه در جایگاه جانشینی خدا بر روی زمین، تحقق بخشیدن به هدف یعنی انتظام در گیتی از طریق دادگستری و مطابق با نظام کیهانی ارته بود. از این¬رو توصیه¬ی شاهان به دادگستری در لفافه¬ی سخن بزرگان و پیشینیان به یکی از وظیفه¬های اصلی و دائمی اندرزنامه¬ها تبدیل شد و با استمرار حیات فرهنگ و سنن ایرانی، به دوران پس از اسلام میراث رسید. کلیدواژگان: اندرزنامه، حکمت، اخلاقیات، ادب تعلیمی، ساسانیان، اندیشه¬ی ایرانشهری
    Abstract
    All along Iran's history, particularly since the Sasanid era, generarion of self-instructional ethical (moral) texts, under a general title known as Advice Manual (Andarznama) has been of special significance to the Iranian people. In terms of application, Advice Manuals have alway intended to safeguard traditional values by writing them down and asking the individuals to observe (follow) such values. They included numerous instructions and moral codes of behavior. They taught all their audience, regardless of their socio-political status, to be pious, to behave rationally and to be moderate by avoiding extremism and fanaticism. This thesis intends to show that, in traditional education systems, the advice texts have had an optional, yet very essential, position. One of the essential roles in Sasanid advice manuals was the justification of the king's deeds (actions) in Iran's social system. In the social strata of Iran, in which the king occupied the top position, the duty of the king, who represented God on the Earth, was to establish justice, law and order on his land, as a requirement for the global order. One of the main parts of the Advice manuals was to reflect Kings' recommendations to his people to follow justice, by sticking to speeches and words of previous scholars and moral leaders. Key words, Advice manual(Andarz nama), wisdom, Ethics (moral values), Sasanian, Iranian perspectives.