عنوان پایاننامه
بررسی نیازهای زبانی کارمندان اطلاعات پرواز فرود گاه بین المللی امام خمینی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 460;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68461
- تاریخ دفاع
- ۱۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- لیلا فردهی
- استاد راهنما
- شیوا کیوان پناه مارالانی
- چکیده
- این پژوهش، به بررسی نیازهای زبان انگلیسی و متداول ترین عملکردهای مورد نیاز کارمندان اطلاعات پرواز فرودگاه بین المللی امام خمینی میپردازد تا شاید اولین گام ها به سوی توصیه های مرتبط با برنامه ی تحصیلی برای دوره شغلی زبان انگیسی در اطلاعات پرواز فرودگاه بین المللی امام خمینی باشد. در راستای تحقق این امر، پرسشنامه ای تهیّه و تدوین و میان چهل و سه نفراز کارمندان اطلاعات پرواز ،به منظور دریافت آرای آنها درمورد نیازهای زبان انگلیسی در محیط کار شان، توزیع گردید. علاوه بر پرسشنامه،مکالمه پانزده نفراز پرسنل اطلاعات پرواز با افراد خارجی ،به منظور شناسایی متداول ترین عملکردهای زبانی مورد استفاده ی آنها، ضبط گردید. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که مهم ترین نیازهای زبانی از نظر شرکت کنندگان در این تحقیق، مهارت های زبانی مورد نیاز کارمندان اطلاعات پرواز و کم اهمیت ترین نیازهای زبانی از نظر شرکت کنندگان در این تحقیق، ، مهارت های مرتبط با نگارش اند. همچنین نتایج حاکی از این بود که متداول ترین عملکرد زبانی، فراهم نمودن اطلاعات، پیشنهادات ، و مسیر برای مسافران خارجی است. به علاوه، تفاوت های معنی داری میان آرای شرکت کنندگان، با توجه به رشته ی تحصیلی و یا تخصّص هایشان وجود نداشت. تنها در ارتباط با ترجمه، دیدگاه های دارندگان کارشناسی ارشد و فارغ التحصیلان رشته زبان انگلیسی به طور معنی داری متفاوت بود؛ یعنی، این شرکت کنندگان نیاز بیشتری به ترجمه برای کارمندان اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی احساس کردند. این پژوهش میتواند طراحان و تدوین کنندگان کتب زبان تخصصی کارمندان اطلاعات پرواز را در تدوین هر چه بهتر مطالب مورد نیاز کارمندان یاری نماید. ازآنجا که داده ها ناشی از مکالمات واقعی بودند، میتواند مدلی برای تقلید شبه مبتدیان باشد .طراحان و تدوین کنندگان برنامه ی درسی می توانند بر مکا لمات و عملکردهایی ازقبیل اشیا گمشده و پیداشده و طرز برخوردبا نیازهای ویژه ای متمرکز شوند که شبه مبتدیان ممکن است در محل کار آینده ی خود با آنها برخورد نمایند.
- Abstract
- This study investigated the English language needs and the most frequent needed functions of Flight Information Desk (FID) staff at Imam Khomeini International Airport (IKIA) in hopes of taking the first very steps toward curricular recommendations for vocational English course at FID at IKIA. To fulfill these objectives, a questionnaire was developed and administered to 43 FID staff to find out their perceptions of English language needs in their workplace. Besides the questionnaire, the interactions of 15 FID staff with foreigners were recorded in order to identify their most frequently used language functions. The analysis of the results revealed that the most important perceived language needs were skills language needed for FID and the least important perceived language needs were related to writing skills. It was also found that the most frequently used language function was providing information, suggestions, and directions for foreign passengers. Furthermore, there were no significant differences between participants` perception in different fields of study. Only with respect to translation, MA holders and English major participants’ views were significantly different. The findings suggest that curriculum developers and syllabus designers should focus on the functions and dialogues dealing with lost and found properties and catering for special needs that beginners may be encounter in their future workplace.