عنوان پایان‌نامه

جغرافیای انتخابات ریاست جمهوری در ایران (بررسی یازده دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر استان تهران )



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "جغرافیای انتخابات ریاست جمهوری در ایران (بررسی یازده دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر استان تهران )" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    جغرافیای سیاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65920;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1908
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    زهرا پیشگاهی فرد

    انتخابات یکی از مهمترین جلوه¬های زندگی سیاسی انسان معاصر را شکل می¬دهد و یکی از بارزترین چارچوب هایی است که زمینه¬های لازم برای رقابت سیاسی را فراهم می¬آورد و جریان انتقال قدرت را نهادینه می کند. انتخابات به عنوان یک رفتار سیاسی، مبین مرحله ای از مشارکت سیاسی است که هر جامعه و هر فردی در جامعه بر اساس فهم سیاسی خود در محیط جغرافیایی جهت حمایت، اصلاح و تغییر در آن شرکت می¬کند و بخشی از اراده مردم را در اداره امور به حکومت واگذار می¬نماید، در این فرایند عوامل مؤثری از جمله عوامل جغرافیایی دخیل هستند. بر این اساس جغرافیای انتخابات مطرح می¬شود. تحقیق حاضر با روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از آمار و اسناد موجود به منظور بررسی جغرافیای انتخابات ریاست جمهوری در ایران با تأکید بر کلانشهر تهران صورت گرفته است. بر اساس یافته¬های پژوهش در تعیین ایستایی و پویایی حوز? انتخابات ریاست جمهوری در شهر و استان تهران، عوامل جغرافیایی نقش به سزایی ایفاء می¬نمایند و گرایش سیاسی حوزه¬های انتخابیه این استان از نظر سیاسی- ایستایی از دور? هفتم تاکنون به سمت جناح اصلاح-طلب متمایل می¬باشد.در استان تهران نیز به نظر می رسد عواملی چون رسانه ها ، شبکه های اجتماعی،همچنین میزان درآمد سرانه، اماکن مذهبی، تبلیغات و سواد بین جمعیت شهری روستایی استان شکاف اقتصادی و جغرافیایی ایجاد نموده و به طوری که جمعیت شهرهای متوسط و روستاهای استان تهران در انتخابات ریاست جمهوری به کاندیداهای جناح راست و طیف مستقل و میانه رو، به کاندیداهای جناح چپ گرایش بیشتری دارند. واژگان کلیدی:جغرافیای انتخابات،انتخابات ریاست جمهوری، ایران، استان تهران،شکاف اقتصادی جغرافیایی
    Abstract
    Election is one of the important aspects of contemporary human’s political life and the most obvious platform which prepares the context for political competition and institutionalizes power transition. Election as a political behavior shows a stage in which every individual due to its political understanding of the geographical environment participate to demonstrate his or her desire to confirm, reform, or change and delegate part of the will for administration to government. This process is influenced by geographical factors and thus the geography of election becomes an important issue. This research used descriptive-analytical method to analyze the existing statistics and documents of geography of election in Islamic republic of Iran with emphasis on Tehran metropolis. Findings of the research on statics and dynamics of presidential election in Tehran shows that geographical factor plays an important role and political orientation in this province is toward reformists from the seventh presidential election till now. It seems as if in Tehran province Medias, social networks, revenue per capita, religious places, advertisements and education created a political-economic gap between urban and rural population. In medium cities and villages of Tehran province people orients toward right wing candidates while independent and moderate’s tendency is toward the left wing presidential candidates. Keywords: geography of election, presidential election, Iran, Tehran province, political-economic gap