عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی زناشویی بر صمیمیت و رضایت زناشویی زوجین با سابقه اعتیاد



    دانشجو در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی زناشویی بر صمیمیت و رضایت زناشویی زوجین با سابقه اعتیاد" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره خانواده
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77978;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2538;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77978;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2538
    تاریخ دفاع
    ۳۰ مهر ۱۳۹۳
    دانشجو
    اکبر قربانی
    استاد راهنما
    یاسر مدنی

    این مطالعه اثربخشی یاد دادن مهارت های زندگانی را بر روی رضایت زناشویی و جنسی در زوج هایی را مورد بررسی قرار می دهد که شوهرانشان دارای تاریخچه اعتیاد دارد اما ترک کرده است و اکنون در حال شرکت کردن در کلاس های NA می باشد. جمعیت تحقیق شامل هر زوجی می باشد که در شهر ازنا در کلاس های NA شرکت کرده است. از میان این ها 15 زوج اط طریق نمونه برداری انتخاب شده اند. شرکت کنندگان این پاسخ نامه را پر کردند و اسکیل رضایت از مواد را قبل و بعد از تداخلات آموزشی پر کردند.(آموزش مهارت های زندگی) این یک تحقیق نیمه تجربی بود که دارای گروه کنترل نبود. روش های تحلیلی و توصیفی مورد استفاده قرار گرفت تا داده ها مورد تحلیل قرار بگیرد. نتیجه های این مطالعه مشخص کرد که آموزش دادن مهارت های زندگانی به نظر می رسد که رضایت مشتریان را افزایش دهد. این نتیجه ها یک تمایز معناداری را بین مردان و زنان نشان نداد و بنابراین می توان نتیجه گرفت که برنامه های زندگی-مهارت می توانند برای مردان و همچنین زنان موثر باشند.
    Abstract
    This study investigates the effectiveness of teaching life-skills on intimacy and marital satisfaction in couples whose husbands have history of addiction but have quitted and are now participating in NA classes. The research population includes every couple who participated in NA classes in city of Azna (Lorestan, Iran), 15 (couples) of whom were chosen through convenience sampling. Participants filled out the intimacy questionnaire and ENRICH marital satisfaction scale before and after the educational intervention (teaching of life-skills). This was a quasi-experimental research with no control group. Descriptive and analytical statistical methods were used to analyze data. These included mean, standard deviation, dependent and independent t-tests. Results of this study indicated that teaching of life-skills seems to have increased marital intimacy and satisfaction. The results did not show a meaningful difference between men and women, and so it can be concluded that the life-skills program may be as effective for men as for women. Keywords: life-skills, marital intimacy, marital satisfaction, addiction.