عنوان پایان‌نامه

امکان سنجی اجرای رشته مدیریت رسانه مقطع کارشناسی ارشد در قالب گرایش های تخصصی از دیدگاه خبرگان و متخصصان



    دانشجو در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "امکان سنجی اجرای رشته مدیریت رسانه مقطع کارشناسی ارشد در قالب گرایش های تخصصی از دیدگاه خبرگان و متخصصان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت رسانه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65284
    تاریخ دفاع
    ۲۹ مهر ۱۳۹۳

    اکنون که بیش از یک دهه از راه‌اندازی رشت? مدیریت رسانه در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های ایران می‌گذرد، نیاز به آسیب‌شناسی این رشته از سوی دانشجویان و اساتید و خبرگان این حوزه بیش از پیش احساس می‌شود. در این پژوهش که یک مطالع? کیفی است، تلاش شده به روش دلفی، با استفاده از دیدگاه متخصصان و خبرگان حوز? مدیریت رسانه به کمک تحلیل وضعیت موجود امکان اجرای گرایشی‌شدن رشت? مدیریت رسانه در مقطع کارشناسی ارشد مورد نقد و بررسی قرار گیرد. دیدگاه‌های خبرگان شرکت‌کننده در این تحقیق که از اساتید با سابقه، دانش‌آموختگان برتر و اکثراً دارای سابق? اجرایی در مدیریت رسانه‌های مختلف هستند از طریق مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شده و طبق اصول تحقیقات کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. همچنین از طریق مطالعات تطبیقی و کتابخانه‌ای، اطلاعات تکمیلی گردآوری گردیده است. روایی تحقیق نیز به روش صوری و از طریق مراجعه به خبرگان و متخصصان تأیید شده. با توجه به تأیید لزوم بازنگری در برنام? درسی رشته توسط خبرگان، ایشان با عنایت به عدم استقبال در به‌کارگیری دانش‌آموختگان این رشته در رسانه‌های کشور و همچنین تغییرات پر‌شتاب تکنولوژی و تأثیرات روزافزون رسانه‌ها در حیات بشر، گرایشی‌شدن رشت? مدیریت رسانه را ضروری می‌دانند. همچنین هدف از گرایشی‌شدن رشت? مذکور تربیت کارشناسان و متخصصانی که به تحقیق در زمین? مسائل و مشکلات مدیریت رسانه‌های گوناگون بپردازند و نیز تربیت مدیران رسانه‌ای متخصص و کادرسازی برای اداره و راهبری رسانه‌های مختلف عنوان شد. نیز نوع‌رسانه بهترین مبنا برای ایجاد گرایش‌های جدید معرفی شد. ارتباط اجرای گرایشی‌شدن و حلّ مشکلات موجود رشته، راهکارهای اجرای موفق، چالش‌ها و گام‌های اجرایی مورد بررسی و مداقه قرار گرفتند. در پایان پیشنهادهایی در زمینه چگونگی اجرای گرایشی‌شدن رشت? مدیریت رسانه و پیشنهادهایی جهت انجام تحقیقات آینده ارائه گردیده است.
    Abstract
    Now that more than a decade has passed since the implementing for the Media Management field for master degree at the Iran's universities, the need to pathology is felt more than before according to the students and professors and experts in the field. In this study, a qualitative study, an attempt is made by Delphi method, using the comment field of media management experts to help analyze the current situation, the possibility of studying the tendency of media management at the graduate level is critically examined place. In this study, which is a qualitative study, an attempt is made to examine the possibility of implementation of the tendency of media management field for master degree by Delphi method, using the professionals and experts' views and by using analysis of the current situation. The views of experts participating in this study, who are experienced professors, top graduates, mostly with executive experience in managing different media, were collected through interviews and questionnaires and analyzed according to the principles of qualitative research. Also, through comparative and library studies, additional information was collected. Validity of the study by using formal methods, and by visiting experts and professionals has been confirmed. Regarding approval of the need to review in the curriculum of the field by the experts, they consider tendency of media management field as necessary with regard to their lack of interest in employing graduates in this field in the National media, as well as rapid changes in technology and the increasing influence of the media in human life. Also, the purpose of the tendency of this field is training of experts and professionals, who are researching on issues and problems of various media management, and also the training of specialist Media management specialist and team building for administration and operation of various media were raised in this regard. Moreover, the type of Media for creating new trends