عنوان پایاننامه
شناسایی نیازمندی ها و الزامات موفقیت مدیریت استراتژیک منابع انسانی در صنعت خودرو
- رشته تحصیلی
- مدیریت منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74831;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74831
- تاریخ دفاع
- ۲۹ مهر ۱۳۹۳
- دانشجو
- آرزو سهرابی
- استاد راهنما
- بی بی مرجان فیاضی
- چکیده
- عدم توجه به عوامل مهم و تاثیرگذار روی موفقیت مدیری استراتژی منابع انسانی باعث شده است که توجه کافی به نقش و اهمیت استراتژیک منابع انسانی در سازمان ها نادیده انگاشته شود و صرفا جنبه تئوری و ظاهری به خود بگیرد در صورتی که توجه و اهتمام به نقش استراتژیکی منابع انسانی باعث موفقیت سازمان ها و کسب مزیت رقابتی و رضایت کارکنان خواهد شد. با توجه به اینکه مطالعات بسیار اندکی پیرامون شناسایی عوامل موفقیت مدیریت استراتژیک منابع انسانی به عمل آمده است این تحقیق به ارائه نتایج حاصل از مطالعه تجربی و تجربه خبرگان حوزه استراتژیک و مدیریت با استفاده از روش تئوری داده بنیاد درصدد شناسایی عوامل حیاتی و اثر گذار روی موفقیت مدیریت استراتژیک منابع انسانی، می باشد. برای شناسایی عوامل موثر بر موفقیت مدیریت استراتژیک منابع انسانی از مدل پارادایمی که توسط استراتوس و کوربین ارائه شده، استفاده شده است و در نهایت مدلی برای مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر اساس شناسایی عوامل موفقیت ارائه شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه بوده است، و با مدیران و خبرگان حوزه استراتژیک و مدیریت استراتژیک منابع انسانی صنعت خودرو مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انجام شده است. نتایج تحلیل ها نشان داد از عوامل کلیدی که منجر به موفقت مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان های ایرانی در صنعت خودرو می باشد شامل: توسعه و توانمندسازی منابع انسانی، سیستم کنترل و انگیزش و مشاوران متخصص و مجرب، هماهنگی و تعاملات درون سازمانی، ارتقاء فرهنگ سازمانی، پویایی سیستم در محیط متغیر و بومی سازی استراتژی منابع انسانی بر پایه تئوری علمی، دیدگاه توسعه ای و استراتژیک، می باشد و در نهایت پیشنهاداتی بر مبنای تحقیق ارئه شد.
- Abstract
- The main aim of HR strategic management is to create strategic ability through ensuring the fact that organization tries to achieve sustainable competitive advantage through skillful, committed and motivated employees. The aim of management is to create an objectivity feeling in turbulent environments. Lack of attention to important affecting factors on HR strategic management success has led to ignore sufficient attention to the strategic role and importance of human resources in organizations and only theoretical aspects are considered while attention to HR strategic role would yield to the success of organizations and to acquire competitive advantages and employees’ satisfaction. Without necessary context prerequisites, HR strategic management would result to nothing more than time waste and costs. Attention to HR strategic management success is vital since HR strategic management effectiveness is a necessity for companies which look for strong human capital. Since very limited studies are conducted to identify HR strategic management success, present study provides the results of an empirical study as well as strategic and management elites’ experiences by using data based theory in order to identify vital affecting factors on HR strategic management success. To identify affecting factors on HR strategic management success, a paradigm by Stratus and Corbin is used. Finally, a model is provided to identify success factors for HR strategic management success. Data collection instrument is deep and semi-structured interviews are conducted by strategic managers and elites and HR strategic management in automotive industry. Results from analyses indicate that critical factors which lead into HR strategic management success in Iranian automakers include: HR development and empowerment, control system, motivation, advices by experts, intra-organizational coordination and interaction, organizational culture promotion, system dynamism in changing environment