عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر سرمایه فکری بر توسعه بیمه در میان بیمه گذاران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی- مدیریت بیمه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001846;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65499
- تاریخ دفاع
- ۲۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- الهام شیخ الاسلامی
- استاد راهنما
- علی نقی امیری
- چکیده
- تفاوت در عملکرد شرکتها ، به این دلیل است که سازمانهای موفق دارای منابع استراتژیکی (فیزیکی، انسانی و سازمانی) هستند که رقبای آنها فاقد آن منابعاند. پس تفاوت در منابع نقش مهمی در ایجاد سود برای شرکتها دارد. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر سرمایه فکری بر توسعه بیمه در میان بیمهگذاران در دو شرکت بیمه آسیا و بیمه ملت است و میکوشد ضمن بررسی تأثیر سه بعد سرمایه فکری (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری) بر توسعه بیمه در میان بیمهگذاران، به مقایسه این میزان تأثیر در دو شرکت مذکور بپردازد. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و بر حسب روش تحقیق توصیفی و از شاخه پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کل کارکنان دفتر مرکزی دو شرکت بیمه آسیا و بیمه ملت در استان تهران است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان در کل 196 نفر و از طریق روش نمونهگیری طبقهای، به ترتیب 132 و 64 نفر از کارکنان دفتر مرکزی شرکت بیمه آسیا و بیمه ملت تعیین گردید. دادهها با پرسشنامه پژوهشگر ساخته متشکل از 25 گویه جمعآوری و جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای t یک نمونهای، t جوامع مستقل، فریدمن و ویلکاکسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد سرمایه فکری و ابعاد آن بر توسعه بیمه در میان بیمهگذاران در دو شرکت بیمه آسیا و بیمه ملت تأثیر دارد و میزان این تأثیر در دو شرکت مذکور با هم برابر است. واژگان کلیدی: سرمایه فکری، توسعه بیمه، بیمهگذار، شرکت بیمه
- Abstract
- Diversity in the companies actions is resulted by the fact that successful organizations are of strategic resources (physical, human, and organizational). So, difference in resources is of prominent role to create benefit for companies. The goal of the present study is to study intellectual capital effect on insurance development among the insureds of Asia and Mellat insurance companies and tries to study the effect of three dimensions of intellectual capital (human, structural and customer) on insurance development among the insureds as well as comparing the level of the said effect in the two companies. The method of the present study in ferms of the goal is applicable , and in terms of the study method is descriptive and is of survey branch. The statistical society of the study consists of all officers of central organizations of both Asia and Mellat insurance companies in Tehran. The sample volume identified by categorical sampling of the whole 196 people, acquired 132 and 64 officers of the central office of both Asia and Mellat insurance companies respectively according to Morgan diagram. Data collected by the researchers inquiries which consist of 25 clauses and analysed by One Sample T-Test, independent Samples T-Test, Friedman Test and Wilcoxon Test. The results indicate that intellectual capital and dimensions related, effect on insurance development among the insureds of both Asia and Mellat insurance companies and the rate of the effect is equal in two companies. Key words: intellectual capital, development, insurance, the insured, insurance company