شناسایی عوامل تاثیر گذار بر تداوم تمایل به استفاده از سیستم های یادگیری الکترونیکی(مورد مطالعه: دانشجویان دوره های الکترونیکی پردیس فارابی)
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی- مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64227;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001835
- تاریخ دفاع
- ۱۹ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- مژگان حق شناس
- استاد راهنما
- سید محمد باقر جعفری
- چکیده
- امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تمام جوانب زندگی بشر از جمله یادگیری را نیز تحت تأثیر قرار داده و موجب شده است تا بسیاری از دانشگاهها و مؤسسات آموزشی در سراسر دنیا با بهکارگیری امکانات دورههای یادگیری الکترونیکی بهدنبال پاسخگویی به نیازهای روز افزون علاقمندان به آموزش باشند. با توجه به اهمیت یادگیری الکترونیکی و ضرورت توجه به عملکرد و ارزیابی این دورهها، هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر تداوم تمایل کاربر به استفاده از سیستمهای یادگیری الکترونیکی می باشد. مدل مفهومی پژوهش، بر اساس مدل موفقیت سیستمهای اطلاعاتی و تئوری عدالت سازمانی توسعه داده شد تا بتواند نیت یادگیرندگان به ادامه استفاده از سیستمهای یادگیری الکترونیکی را مورد ارزیابی قرار دهد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر انجام و گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی و از نظر ارزیابی روابط بین متغیرهای پژوهش از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دورههای یادگیری الکترونیکی پردیس فارابی دانشگاه تهران تشکیل میدهند که از طریق پرسشنامه الکترونیکی نظرات 443 دانشجو جمع آوری شد. آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری صورت پذیرفت. تحلیل دادهها نشان داد که عوامل عدالت تعاملی، عدالت توزیعی و رضایت از استفاده از سیستمهای یادگیری الکترونیکی عواملی هستند که به طور مستقیم بر تمایل به تداوم استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی مؤثرند، که از این میان رضایت از استفاده بیشترین تأثیر را بر تمایل به تداوم استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی دارد و بقیه عوامل به طور غیرمستقیم بر تمایل به تداوم استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی تأثیر دارد.
- Abstract
- Nowadays, information and communication technology has affected all aspects of human life such as learning and many universities and educational institutions around the world utilize the facilities of e-learning to answer the increasing demands of training. Given the importance of e-learning and need to the attention of performance and evaluation of these it, the aim of this research was to identify factors contributing to the persistence of user willingness to use e-learning systems. The research conceptual model is based on the successful model of information systems and organizational fairness theory. The model was developed to assess the learner's intentions to continue using e-learning systems. In terms of objective, this study is an applied one and it is a descriptive survey in terms of data collection method and from the evaluation of relationships between variables is correlation type study. The population of the research is the e-learning students at College of Farabi, University of Tehran. The opinions of 433 students were collected through an e-learning questionnaire. The structural equation modeling techniques was applied to test the research hypotheses. Data analysis indicated that interactional fairness, distributive fairness and satisfaction of using e-learning systems are factors that directly affect the willingness to continue using the e-learning system, which has the greatest impact on the satisfaction of the desire to continue the use of e-learning systems and other factors indirectly affect willingness to continue using e-learning systems.