عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل موثر بر پذیرش تجارت الکترونیکی دربخش کشاورزی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل موثر بر پذیرش تجارت الکترونیکی دربخش کشاورزی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001836;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64926
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    علی نقی امیری

    چکیده تجارت الکترونیک، به عنوان قلمرو جدید تجارت در قرن بیست ویکم، نه تنها شکل تجارت سنتی را تغییر داده، بلکه زندگی انسان¬ها را نیز متحول ساخته است و از مزایا و پیامدهای اقتصادی زیادی برخوردار بوده است. با به¬کارگیری و توسعه تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی نیز می¬توان از طریق مرتبط ساختن کشاورزان با بازارها، فعالیتهای اقتصادی افراد دور از دسترس را بهبود بخشید و کسب و کار در نواحی روستایی توسعه نیافته را رونق بیشتری داد. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، قسمت خرید و فروش سایت بازار بزرگ کشاورزی می باشد که تعداد 300 نفر در بخش خرید و فروش فعال هستند. مدل مفهومی تحقیق برگرفته از مدل پذیرش تکنولوژی می¬باشد که با استفاده از مدل¬های دیگر ابعاد ریسک¬ها و اثر همکاران به آن اضافه شده است. در مجموع 201پرسشنامه تکمیل شده است. به منظور آزمون فرضیه¬ها و آزمون مدل تحقیق در جامعه، مدل¬سازی معادلات ساختاری به روش حداکثر درست¬نمایی انجام شد. از بین متغیرهای مدل مفهومی تحقیق، نتایج نشان داد ضریب تعیین تمایل به استفاده 540/0 است. بنابراین، 54 درصد تغییرات تمایل به استفاده توسط متغیرهای سودمندی درک‌شده، هنجار ذهنی و نگرش تبیین می‌شود که بر تمایل به استفاده و پذیرش آن تأثیر مستقیم و معنادار دارند. از طرفی دیگر ریسک مالی، ریسک زمانی، ریسک امنیتی، ریسک عملکردی، سهولت درک شده تجارت الکترونیکی و اثر همکاران بر تمایل به استفاده تأثیر غیرمستقیم و معنادار دارند. در این پژوهش بیشترین تاثیر را سهولت استفاده درک شده بر سودمندی درک شده دارد. واژگان کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت الکترونیکی، کشاورزی،پذیرش تکنولوژی
    Abstract
    Electronic commerce, as a new area of business in the twenty-first century, not only changed the traditional business, but people life has changed and had a lot of benefits and economic consequences. With the application of e-commerce development in the agricultural sector could be through linking farmers to markets and improved economic activities of people in remote and rural areas of developing business in the greater prosperity. This study aimed to investigate the factors influencing adoption of e-commerce is done in agriculture. Population of the study, the large agricultural market sales site which 300 are active in buying and selling. Conceptual model of technology acceptance model, which is derived from using other models of the risks and effects of its partners added. The data collection instrument was a questionnaire skins and a total of 201 questionnaires were completed. In order to test the hypotheses and test research model, structural equation modeling was performed using maximum likelihood. The conceptual model variables, the results showed that the coefficient of determination is willing to use ./54. Thus, 54% of the changes you wish to use the variables perceived usefulness, subjective norm and attitude expressed the desire to have a direct and significant impact, and acceptance. On the other hand, financial risk, time risk, security risk, operational risk, perceived ease of e-commerce and the effect on the willingness of partners to have a significant indirect effect. In this study, the has greatest impact on perceived usefulness, perceived ease of use. Keywords: information and communication technology, electronic commerce, agriculture, the adoption of technology