عنوان پایان‌نامه

بررسی چالشهای تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح در یک سازمان نظامی (مورد کاوی گردانهای توپ خانه ) وارائه راهکار



    دانشجو در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی چالشهای تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح در یک سازمان نظامی (مورد کاوی گردانهای توپ خانه ) وارائه راهکار" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001864;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64728
    تاریخ دفاع
    ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    محمدحسین رحمتی

    بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که سازمانها ی نظامی به صورت عام و گردانهای توپخانه بصورت خاص(در این پژوهش) از همه دانش خود که مهم ترین دارایی ناملموس آنها به شمار می رود استفاده نمی کنند زیرا مدیریت دانش درگردانهای توپخانه به خودی خود و بدون برنامه ریزی اتفاق نمی افتد و دستیابی به دانش مستلزم شناسایی منابع آن و آشنایی با فرایندهای مدیریت دانش برای کارکنان درهمه سطوح سازمانی است. دانش، ماهیتی اجتماعی داشته و در ذهن کارکنان نهفته است و با خروج آنها از سازمان، این دانش که از سرمایه های عظیم سازمانی محسوب می شود، خارج می گردد. پژوهش حاضر با هدف بررسی چالشهای تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح در سازمان نظامی (مطالعه موردی گردانهای توپخانه در استان خوزستان) انجام شد، که از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری را کارکنان گردانهای توپخانه در سطوح مختلف فرماندهی ، تحصیلاتی و با سوابق کاری متفاوت و نیز سربازان با درجه تحصیلاتی عالی تشکیل می دادند که حدود 300 نفر بودند. نمونه آماری از طریق نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شد، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و فرمول کوکران 170 نفر تعیین شد. به منظورجمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه ای شامل دو بعد چالشهای فردی و چالشهای سازمانی استفاده گردید. به منظور بررسی روایی محتوی، پرسشنامه به اساتید مرتبط و صاحبنظران توپخانه ارائه شد و بعد از اعمال نظر آنان، روایی آن مورد تایید قرار گرفت. و پایایی از روش آلفای کرونباخ با مقدار بسیار بالا یعنی 976/0 محاسبه شد. در نتیجه آزمون یک نمونه آماری نشان داد که ابعاد و مولفه های شناسایی شده به عنوان چالشهای تبدیل دانش در گردانهای توپخانه محسوب می شوند، و آزمون فریدمن رتبه بندی آنها را تایید کرد و آزمون تحلیل عاملی ارتباط مؤلفه ها را با ابعاد چالش نشان داد. و در نهایت یافته های پژوهش نشان داد که بین ابعاد چالش ، چالشهای سازمانی و درمیان مؤلفه های فردی، مولفه حفظ مالکیت و از مؤلفه های سازمانی، مؤلفه های عدم حفظ و نگهداری کارکنان دانشی و عدم وجود آیین نامه های دانشی دارای اهمیت بیشتری هستند. واژه های کلیدی:دانش، مدیریت دانش ، دانش نظامی ، توپخانه ، گردانهای توپخانه
    Abstract
    Investigations show that Military organizations in general and in particular artillery battalion (In this study) Their knowledge of the most important intangible asset is they do not use Because KM artillery battalion itself does not happen without planning and the acquisition of knowledge requires identifying its sources and familiar with knowledge management processes for staff at all organizational levels. Knowledge, social nature and lies and lies in the minds of employees and out of the organization, the knowledge capital of an organization is huge, comes out. This study aims to explore the challenges of transforming tacit knowledge into explicit knowledge in an artillery battalion was Khuzestan province that The purpose of the application and view descriptive survey is conducted and data collection. Artillery battalion staff population at various levels of command, education and work experience is varied and comprised of soldiers with higher education degrees that approximately 300 people were. The sample was randomly sampling according to Morgan Cochran's sample size formula was set at 170. In order to collect information a questionnaire was used for both the individual and organizational challenges. In order to evaluate the content validity The questionnaire was presented to artillery experts' panel and after their apply Its validity was confirmed. and reliability of Cronbach's alpha was calculated. As a result, One-Sample T-Test Showed The dimensions of the factors As the challenges of knowledge conversion The artillery battalion are and Friedman Test confirmed their rating and Factor Analysis of Test Showed Components associated with Dimension challenge. And finally The findings showed Through The dimensions of the challenge, Organizational challenges and individual components, Component retains ownership.and among the organizational components, Failure to maintain the element of knowledge workers and lack of knowledge of regulations, are more important. Keywords: Knowledge, knowledge management, Military knowledge, artillery, artillery- battalion.