عنوان پایاننامه
الویت بندی عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش بیمه عمر با استفاده از فرایند تحلیل شبکه ای
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی- مدیریت بیمه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66231;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 0001902
- تاریخ دفاع
- ۲۷ آذر ۱۳۹۳
- دانشجو
- فریبا بهامین
- استاد راهنما
- سید محمد باقر جعفری
- چکیده
- امروزه صنعت بیمه یکی از عمده ترین نهادهای اقتصادی و قوی ترین نهاد پشتبانی سایر نهادهای اقتصادی و خانواده ها تلقی می شود. در بین انواع بیمه ها، بیمه های زندگی یا عمر جایگاه رفیع و ویژه¬ای در سطح جهان دارند؛ چرا که برای خانواده ها نوعی تامین امنیت ایجاد می نمایند و با ایجاد ذخایر ریاضی در سرمایه گذاری های ملی و سودآور مشارکت می کنند. علیرغم ضرورت و اهمیت بیمه های عمر در ایران، هنوز جهت ایجاد رفاه در جامعه، توسعه کافی نیافته اند و تنها بخش اندکی از مردم از مزایای این بیمه ها برخوردار هستند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی زیر شاخص های موثر هر یک از عوامل اصلی آمیخته بازاریابی (7P) در فروش بیمه عمر و اولویت بندی هر یک از عوامل اصلی آمیخته بازاریابی و زیر شاخص های آن ها با استفاده از فرایند تحلیل شبکه ای می باشد. ابزار مورد نیاز برای جمع آوری داده های تحقیق، پرسشنامه می باشد. که پژوهشگر در این پژوهش سه مرحله پرسشنامه توزیع و جمع آوری نموده است و جهت بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوا استفاده شده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری ترکیبی که شامل نمونه گیری قضاوتی و گلوله برفی بود به بررسی یک نمونه 12 نفری از خبرگان بیمه عمر در سطح شهر تهران پرداخته شد. روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق از نظر ماهیت، کاربردی بوده و بر حسب روش و هدف توصیفی از نوع پیمایشی است. به منظور تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار سوپر دسیژن استفاده گردید. بر اساس نظرات خبرگان از 41 زیر شاخص شناسایی شده در مرحله اول 38 زیر شاخص تائید شدند و پس از روایی و پایایی انجام شده در پرسشنامه مرحله اول، در نهایت 30 زیر شاخص مورد تائید نهایی قرار گرفت. برای بررسی رابطه بین عوامل اصلی آمیخته بازاریابی و زیر شاخص های آن ها به منظور طراحی پرسشنامه مقایسات زوجی از پرسشنامه مرحله دوم در این پژوهش استفاده گردیده است و پرسشنامه مقایسات زوجی فرایند تحلیل شبکه به دلیل گستردگی و حجم زیاد در بین 5 نفر از خبره های بیمه عمر توزیع گردید. بر اساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل پرسشنامه مقایسات زوجی مشخص شد که اولویت عوامل اصلی آمیخته بازاریابی به ترتیب به صورت زیر می باشد: محصول، مردم، مکان، ترفیع، قیمت، فرایند و شواهد فیزیکی.
- Abstract
- The role of the insurance industry on the economy and families is of critical significance to any state. Life insurance, specifically, prioritizes globally providing financial security for families, participate in generating national mathematical reserves, and profitable investment. Despite the necessity and importance of life insurance for social welfare, within Iran only a small portion of the population thrive in the benefits of life insurance. The purpose of this study is to identify the indicators of each key elements in the marketing mix (7P) on sale of life insurance and priority of each marketing mix its and sub-indices using the analytic network process. Using quantitative approach, three surveys are distributed and collected for data. In order to check the first survey’s validity, we used the content validity. Through a combination involving judgment and snowball sampling, we examine twelve life insurance experts in Tehran. The research methodology used in this study is applied research and the purpose and method is descriptive of survey research. For Data Analysis, the Super Decision software is used. According to the experts, 41 sub-indices identified, 38 sub-indices was confirmed in the first phase. After achieving the reliability and validity, finally 30 sub-indices was confirmed. The second phase of the survey was designed to investigate the relationship between the main factors of the marketing mix and its sub-indices. For prioritize between the main factors of the marketing mix and its sub-indices, the third phase of the survey is a paired design comparison. Because of the high volume of paired comparisons survey, this survey was distributed among 5 experts. The results of the paired comparisons survey analysis indicated the priority of the main elements of the marketing mix, including product, people, place, promotion, price, process and physical evidence.