نقش باد در طراحی فضاهای شهری به منظور کاهش آلاینده ها در دالان های خیابانی، مطالعه موردی: تقاطع خیابانهای ولیعصر و طالقانی
- رشته تحصیلی
- طراحی شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64164
- تاریخ دفاع
- ۱۵ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- آیدا کیان مهر
- استاد راهنما
- عباسعلی علی اکبری بیدختی
- چکیده
- چکیده کیفیت نامطلوب هوای شهر می¬تواند اثراتی جدی بر سلامت استفاده¬کنندگان از فضا در پی داشته باشد. در این میان، دالان¬های خیابانی معمولاً به دلیل حجم بالای ترافیکی که به خود می¬بینند جزء آلوده¬ترین فضاهای شهری به خصوص در مناطق پر¬تراکم به شمار می¬روند. فارغ از تاثیر عوامل جوی و سینوپتیکی بر کیفیت هوای فضاهای شهری، میزان تمرکز آلاینده¬ها و شرایط تهویه¬ای در داخل دالان¬های خیابانی ماهیتاً به ویژگی¬های فضایی– کالبدی آن بستگی دارد بنابراین نقش طراحان و برنامه¬ریزان شهری برای تضمین کیفیت هوایی مطلوب در فضاهای شهری در کنار سایر تخصص¬های مرتبط، اساسی به نظر می-رسد. مطالعه حاضر نیز به نوبه¬ی خود تلاش کرد تا از دیدگاه طراحی شهری و با استفاده از نرم¬افزار ENVI-met به گونه¬ای مستند به نقش باد در مسئله¬ی آلودگی هوا بپردازد. در روند انجام این پژوهش مشخص شد که عواملی نظیر جهت¬گیری خیابان، ابعاد هندسی دالان، شکل ساختمان¬های محصور¬کننده و نسبت ارتفاعیشان و همچنین تراکم¬ پوشش گیاهی بیشترین نقش را در الگوهای جریان و همچنین میزان تمرکز آلاینده¬ها در دالان¬های خیابانی دارند. همچنین نتایج شبیه¬سازی راه¬حل¬های طراحی نیز مشخص کرد که ایجاد تغییراتی در کالبد و چیدمان فضایی می¬تواند به گونه¬ای موثر کیفیت هوا را در دالان¬های خیابانی بهبود ببخشد. در این پژوهش، بررسی کمی مجموعه¬ عواملی که موجب افزایش تمرکز آلاینده¬ها در دالان¬های خیابانی می¬شوند و راه¬حل¬هایی که طراحی شهری برای کاهش این مساله در اختیار می-گذارد؛ چهارچوبی مناسب برای تدوین ضوابط طراحی و ارائه¬ی طرح بهینه برای محدوده¬ی مورد مطالعه فراهم ساخت. واژگان کلیدی: سرعت و جهت باد، پخش و تمرکز آلاینده¬ها، دالان خیابانی، طراحی شهری، نرم¬افزار Envi-met
- Abstract
- Abstract Poor air quality in cities can have severe effects on the health of urban space users. Among these areas, urban street canyons are one of the most polluted due to the presence of high volume of traffic. Regardless of the influence of atmospheric and synoptic factors on urban air quality, pollutant concentration rates and ventilation conditions in street canyons inherently depends on the physical details and morphological parameters of cities. Therefore cooperation between urban designers, planners and other specialists in this field is crucial. This study with respect to urban design has tried to investigate the role of wind in urban air pollution, specifically in street canyons, by applying ENVI-met software. This study determined that factors such as street orientation, street canyon geometry, building forms and their height difference, and vegetation density have great impact on flow patterns and pollutant concentration rates inside street canyons. In addition to these factors, the results of design simulations reveals that by changing some configurations in street canyons and their physical structures, we can significantly improve air quality. In this study, numerical investigation of the physical factors that lead to pollutant concentration levels in street canyons, as well as the urban design concepts to mitigate these problems have created a good framework for compilation of design guidelines and proposing an optimum layout for this case study. Key Words: Wind speed and direction, pollutant concentration and dispersion, street canyon, urban design, ENVI-met software.