عنوان پایاننامه
بررسی سبک شناسی پونمایی های ایران
- رشته تحصیلی
- تصویرسازی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63619
- تاریخ دفاع
- ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
- دانشجو
- کیاوش جاهدپارسا
- استاد راهنما
- سیدمحمد فدوی
- چکیده
- امروزه فیلمهای انیمیشن در سراسر دنیا مخاطبان زیادی دارد که برای تماشا به سالن های سینما میروند و مشتاقانه این آثار را دنبال میکنند. جذابیتهای انیمیشن، این هنر را به صنعتی بزرگ بدل کرده است. سبک ها و تکنیک های متفاوتی در انیمیشن ها وجود دارد که بر اساس مضمون فیلم، تعیین میشوند. از این رو، مکاتبی در برخی از کشورهای صاحب سبک در انیمیشن شکل گرفته اند که هر یک قوانین و روشهای تبیین شدهای را دربرمیگیرند. با چنین رویکردی، این پژوهش در ابتدا نگاهی گذرا به تاریخچهی انیمیشن ایران و جهان داشته و در ادامه، تکنیکهای گوناگون را که تا به امروز در این صنعت شناسایی شده اند، معرفی نموده است. سپس به بررسی و تحلیل مکاتب مشهور انیمیشن جهان که هر کدام الگویی برای سازندگان انیمیشن میباشند، پرداخته است. در پایان به بررسی و معرفی آثار اولیه انیمیشن ایران که از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز و تا به امروز ادامه داشته است، پرداختهایم. امید است، مطالعهی این پژوهش برای هنرمندان انیمیشن سودمند و باعث شکلگیری ساختاری استاندارد در آثار آنان گردد. کلید واژه: انیمیشن، پویانمایی، استوری برد، متحرک سازی، هنر دیجیتال، مکاتب، دیزنی، انیمه، زاگرب.
- Abstract
- Today, animation movies have numerous audiences around the world who go to the cinemas for watching and following these movies eagerly. This attractiveness of animation makes it as a great industry. There are various styles and techniques used in animation movies which determined based on movie’s concepts and themes. Hence, some schools of thoughts have been shaped in some stylist countries step by step. They’ve been explained by different rules and methods. Based on such point of view, this thesis took a look at the history of the world and Iran’s animation at first. Then we tried to introduce various techniques and methods used in the industry. After that, some famous schools of thoughts will be explained and analyzed which could be as a pattern for animators. At the end, we introduced and explained the primitive artistic works of animation in Iran which started from “Kanoon parvaresh Fekri” and have been continued till now. Hope, this research will be useful for animation artists and lead to put standards and structures in their works.