عنوان پایان‌نامه

بررسی سیر تحول پوستر های موزه هنرهای معاصر تهران بین سال های ۱۳۸۸-۱۳۵۸



    دانشجو در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی سیر تحول پوستر های موزه هنرهای معاصر تهران بین سال های ۱۳۸۸-۱۳۵۸" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ارتباط تصویری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63808
    تاریخ دفاع
    ۱۸ تیر ۱۳۹۳
    دانشجو
    ندا تولایی

    پوستر ، به عنوان یک ابزار هنری اطلاع رسانی جمعی در حوزه طراحی گرافیک ،یکی از ارکان مهم این رشته به شمار می آید. لذا طراح گرافیک در طراحی پوستر می کوشد جنبه های هنری در مبانی هنرهای تجسمی و مبانی رنگ را به کار گیرد تا اثر وی علاوه بر کارکرد اطلاع رسانی و تبلیغات ، از جنبه های هنری و زیبایی شناسانه باز نماند. این پژوهش به جایگاه پوستر در هنر گرافیک می پردازد. در زمینه طراحی پوستر برای موزه هنرهای معاصر تهران ، در این پایان نامه پژوهشی صورت گرفته که هدف آن بررسی نمونه های پوستر طراحی شده برای موزه هنرهای معاصر تهران ، یافتن شاخصه های مهم طراحی در آنها ،دسته بندی و نیز بررسی نحوه برخورد طراح با تصویر و تایپوگرافی در آنهاست. فرضیات مطرح شده در این پایان نامه شامل این موارد است : در فرآیند پاسخ به سوالات و اثبات فرضیه های مطرح شده ، طی 6 فصل مجزا ، به تاریخچه و پیشینه پوستر، کارکردهای پوستر ، تقسیم بندی های موضوعی ، روش ها و اصول در طراحی پوستر و اصولسازماندهیتصویر و تایپوگرافی در پوسترهای طراحی شده برای موزه هنرهای معاصر تهران پرداخته می شود. روش انجام این پژوهش توصیفی- تحلیلی است.در جمع آوری داده ها از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز شامل تهیه برگه شناسه (فیش) و تصاویر بوده است. در بخش نتیجه گیری ، پوسترهای طراحی شده برای موزه هنرهای معاصر تهران ، دسته بندی هایی مشخصی شده است و از نظر استفاده طراح از تصویر ، نوشته و یا هردو ، مورد بررسی قرار می گیرد. در نتیجه این پایان نامه مشخص می شود که پوستر از جایگاه و اهمیت ویژه ای در حوزه طراحی گرافیک ، به عنوان ابزاری ارتباطی که دارای کارکردهای وسیع و گسترده ای است ، برخوردار است . همچنین آن دسته از پوسترهایی که برای موزه هنرهای معاصر تهران طراحی شده اند ، در زمره پوسترهای فرهنگی قرار می گیرند و استفاده از تایپوگرافی صرف و یا ترکیبی از تصویر و تایپوگرافی در پوسترهای طراحی شده برای موزه هنرهای معاصر تهران، با سلیقه ، ذوق شخصی طراح ، عنوان و موضوع پوستر ارتباط مستقیم دارد.
    Abstract
    Abstarct Poster as an artistic tool in graphic design is one of the important facts of this field. So graphic designer tries to use artistic aspects in visual arts and colors then his /her artwork has aesthetics aspects more over it also has usage in advertisement function and public information. This research note to the importance of poster in graphic design and also about the posters which are designed for Tehran museum of contemporary art. This research tries to study the important features, assortment and also cognition the way of artist's encounter with form and typography. The Hypotheses are: In 6 separated parts we study the history, functions, subjective assortment and organizing principles of form and typography in the posters which are designed for Tehran museum of contemporary art. This research’s method prepared descriptive _ analytical and data collection is by the library. We arrived at conclusion that poster has a great role in graphic design as informative tool. The posters which are designed for Tehran museum of contemporary art are cultural posters and the use of form and typography in them, are directly related to personal taste of graphic designer, subject and title of posters. Key words: exhibition posters, Tehran museum of contemporary art, lay out, typography