قابلیت استفاده از شبکه در بانکداری الکترونیکی (مطالعه موردی: بانک تجارت)
- رشته تحصیلی
- اقتصاد و تجارت الکترونیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1164;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41559
- تاریخ دفاع
- ۳۱ خرداد ۱۳۸۸
- دانشجو
- علی یزدانی راد
- چکیده
- چکیده بانکداری الکترونیکی طیف وسیعی از ارائه خدمات بانکی از طریق شبکه های کامپیوتری را شامل می شود. بخشی از بانکداری الکترونیکی که توسط شبکه اینترنت هدایت و اجرا می شود ، تحت عنوان بانکداری اینترنتی شناخته می شود. در بانکداری اینترنتی ، وب سایت به عنوان تنها رابط مشتری و بانک نقش تعیین کننده ای در میزان تمایل استفاده مشتری از خدمات الکترونیکی ایفا می نماید. بانک ها نیز به دلیل کاهش هزینه های عملیاتی خود تمایل زیادی به ارایه خدمات به صورت الکترونیکی پیدا کرده اند.آمار و ارقام منتشر شده توسط بانک های ایران نشانگر عدم توفیق در نیل به این هدف می باشد. موضوع قابلیت استفاده از وب سایت ها پس از انفجار حباب دیجیتالی و شکست های سنگین وب سایت های مربوط به کسب و کار الکترونیکی مطرح گردید. در پژوهش های صورت گرفته در این زمینه مهمترین مدلی که تا کنون ارایه شده بود مدلی بود که در سال 2005 میلادی توسط کائو و همکاران پیشنهاد شده بود.در این پژوهش این مدل برای وب سایت های بانکی در ایران بهینه سازی شده است.تحلیل آماری صورت گرفته برای ارزیابی قابلیت استفاده در وب سایت های بانکی در ایران را می توان تکمیل کننده این مدل دانست که در این پژوهش هدف نهایی ما بوده است.
- Abstract
- Abstract Electronic banking (E-banking) has grown up both in diversity and transacted money value in recent years in Iran and this trend is expected to remain in future. Web sites are one of the most important mediums play role as primary an the last interface between banks and their customers that in this study are personals that potentially can be E-banking services users. To know that what users want in a website is an important area of study and nowadays it is receiving lots of attention among partitions and academic from different backgrounds. Web site usability is an area of interest for website designers, computer scientists, psychologies, and marketers. The complexity of E-banking relationships makes it more vital to inspect E-banking usability from a multi disciplinary perspective. The purpose of this thesis is to identify the factors that shape E-banking website usability with a consideration of multiple sides of the usability of E-banking websites and to extract the relations and their strength. Using the quantitative tool to explore the critical factor that affect on web usability in Iranian banks with lickert 5-point scale has provided a deep analysis in this thesis. The result suggest that all technical features in design of a bank website will be evaluated through five values that three of theme are the primary factors (system quality, information quality and service quality) and two of theme are secondary factors ( ease of use and usefulness) that are influence from primary factors. Results also prove that attractiveness has no effect in Iranian E-banking websites environments directly. Finally we introduce a model with all factors that are efficacious on E-banking websites usability.