عنوان پایان‌نامه

شناسایی موانع برنامه ریزی استراتژیک در سازمانهای مردم نهاد مذهبی و اولویت بندی آنها با استفاده از تکنیک



    دانشجو در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی موانع برنامه ریزی استراتژیک در سازمانهای مردم نهاد مذهبی و اولویت بندی آنها با استفاده از تکنیک" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت منابع انسانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69519
    تاریخ دفاع
    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    استاد راهنما
    محمدسعید تسلیمی

    گسترش روزافزون سازمان¬های مردم‌نهاد در سطح جامعه بین‌المللی، چالش¬های متعددی را با خود به همراه داشته است. در ایران نیز با توجه به فضای حاکم بر کشور و پیشینه¬ فعالیت این سازمان¬ها، همچنین، تغییرات سریع که از ویژگی جدایی‌ناپذیر عصر جدید استبقای این سازمان¬ها با چالش مواجه گردیده است، برنامه‌ریزی استراتژیک راهی برای حفظ و بقای این سازمان‌ها است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سازمان‌های مردم‌نهاد ایران برنامه‌ریزی استراتژیک وجود ندارد؛ بنابراین، این تحقیق با هدف شناسایی و اولویت‌بندی موانع برنامه‌ریزی استراتژیک انجام‌گرفته است. برای شناسایی و دسته¬بندی موانع از مدل تشخیصی بُرک و لیتوین استفاده شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر زمانی، مقطعی است. جامعه آماری تحقیق، سازمان¬های مردم‌نهاد مذهبی استان قم را که در مراجع قانونی به ثبت رسیده¬اند و دارای حداقل دو ویژگی؛ مجالس هفتگی و مخاطبان عمومی می¬باشند. در مجموع، نمونه‌ای به حجم 179 نفر و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه بود که شامل دو پرسشنامه، یکی برای شناسایی موانع و دیگری، برای رتبه¬بندی موانع با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی موانع به کار گرفته شد. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان و پایایی پرسشنامه با استفاده از پیش آزمون به تعداد 20 نفر از اعضای نمونه مورد سنجش و تأیید قرار گرفت. داده‌ها و اطلاعات به روش کتابخانه‌ای و میدانی گردآوری شدند. به‌ منظور تجزیه‌ و تحلیل داده¬ها، ابتدا تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت و مؤلفه‌های انتخابی تأیید شدند. سپس، از طریق آزمون تی استیودنت موانع برنامه‌ریزی استراتژیک در سازمان¬های مردم‌نهاد مذهبی شناسایی شد. نتایج تحلیل‌ها پس از شناسایی و اولویت¬بندی آن¬ها نشان دادکه متغیرهای رهبری، فرهنگ ‌سازمانی، ارزش¬ها و نیازهای فردی، مأموریت و استراتژی، جو واحد کاری، کارها و نقش¬های فردی، فرهنگی- اقتصادی، اجتماعی و قوانین، به ترتیب موانع برنامه‌ریزی استراتژیک در سازمان¬های مردم نهاد مذهبی هستند. در نهایت نیز پیشنهاد‌هایی بر مبنای نتایج تحقیق ارائه شد. واژگان کلیدی: استراتژی، برنامه¬ریزی استراتژیک، سازمان مردم‌نهاد، سازمان مردم‌نهاد مذهبی، مدیریت استراتژیک.
    Abstract
    Abstract Increasingly expansion of NGOs in international society has brought many challenges. In Iran, the survival of such organizations is faced with challenges due to the atmosphere of the country as well as the background of their operations and rapid changes as an inseparable feature of modern age. Strategic planning is a way to survive and retain these organizations. Studies show that there is no strategic planning in Iranian NGOs. Therefore, present study is conducted to identify and prioritize strategic planning barriers. The diagnostic model introduced by Bork and Litvin is used to identify and prioritize strategic planning barriers. This model defined twelve main variables including leadership, external environment, organizational culture, workplace climate, motivation, organizational structure, organizational system, individual deeds and roles, manager’s initiatives, mission and strategy, values, individual needs and organizational and individual performance. According to elites’ opinions, external environment was defined by social, cultural and economic components as well as national and international events. In terms of purpose, this is an applied study while it is a descriptive survey – type, in terms of data collection method. Also, it is a periodical research. Research population consists of Qom religious NGOs registered in legal authorities and enjoy at least two attributes: weekly meetings and public audiences. Totally, a 179 – subject sample was selected by simple random sampling method. Data collection tool includes two questionnaires; one for identifying the barriers and another one for prioritizing the barriers by using AHP technique. Questionnaire content validity was measured and supported by using elites’ opinions while its reliability was supported by a pre-test among 20 subjects. All data was gathered by library and field study methods. To analyze data, confirmatory factors analysis (CFA) was conducted initially and then selected components were confirmed. Then, strategic planning barriers in religious NGOs were identified by T-Student. Data analysis shows that social, economic and cultural environment, laws, leadership, mission and strategy, organizational culture, workplace climate, individual needs and values and individual roles are strategic planning barriers in religious NGOs. Likewise, the results of barriers prioritization by AHP technique indicate that barrier priorities are leadership, organizational culture, individual needs and values, mission and strategy, workplace climate, individual deeds and roles, social, cultural and economic environment and laws respectively. Finally, several recommendations are provided based on research findings. Keywords: strategy, strategic planning, non-governmental organizations (NGOs), religious NGOs