عنوان پایاننامه
بررسی و رتبه بندی شاخص های موثر بر تقویت ارزش ویژه برند از منظر جامعه در بازار خودرو سواری ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت (MBA) - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 227;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65376
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- شهروز پوستین دوز
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- ارزش ویژه نام و نشان تجاری، اولویت بندی مصرف کننده از یک نام و نشان تجاری در مقایسه با دیگر نام و نشانهای تجاری در یک طبقه از محصول است. سنجش و اندازه گیری ارزش ویژه نام تجاری به منظور تعیین جایگاه نام تجاری، از موارد قابل توجه برای شرکتها میباشد. هدف این پژوهش بررسی و رتبه بندی شاخص های موثر بر "ارزش ویژه نام تجاری" در بازار خودرو سواری ایران می باشد. محصول مورد نظر خودرو تیبا است که یک برند از خودروهای تولیدی شرکت سایپا می باشد. هدف این پژوهش کاربردی است. روش گردآوری دادهها توصیفی، شاخه پیمایشی بوده که از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. مدل مورد استفاده در این پژوهش مربوط به آکر (1991) میباشد. در این مطالعه افرادی از جامعه (شهر تهران) که از خودرو تیبا شناخت قابل قبولی داشته باشند به عنوان نمونه آماری مد نظر قرار گرفتند. چهار بعد تداعی برند، آگاهی از برند، وفاداری به برند و کیفیت درک شده به عنوان ابعاد ارزش ویژه برند در ارتباط با مشتری همچنین خود ارزش ویژه برند نیز مورد سنجش قرار گرفتند. با انجام این تحقیق از طریق شناسایی متغیرهای موثر بر ارزش ویژه برند این محصول و کشف ارتباط بین این متغیرها، در جهت بهبود ارزش ویژه برند خودرو تیبا نزد مشتریان و جامعه استفاده خواهد شد. در سطح توصیفی به چگونگی توزیع متغیرهای نمونه پرداخته شد، سپس پارامترهای میانگین و انحراف معیار جامعه ذکر شدند. میزان هریک از متغیرهای مدل از میانگین کمتر میباشند. به منظور بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. همچنین بررسی روابط علّی و معلولی متغیرها و آزمون مدل مفهومی تحقیق با مدل معادلات ساختاری و توسط نرم افزار لیزرل انجام شده است. نتایج فرضیههای پژوهش عبارتند از: آگاهی و تداعی از برند، رابطه مستقیم و معناداری با تقویت ارزش ویژه برند نزد مشتریان ندارند. کیفیت ادراک شده و وفاداری به برند، رابطه مستقیم و معناداری با تقویت ارزش ویژه برند نزد مشتریان دارند. لذا توجه به دو متغیر «کیفیت ادراک شده از برند و وفاداری به برند» موجب تقویت ارزش ویژه برند خودرو تیبا خواهد گردید.
- Abstract
- Brand equity is a customer priority in comparison to other brands in a unique class of products. Evaluating brand equity has been always critical for companies. This article's objective is evaluating and ranking effective indexes on brand equity in Iranian passengeres car’s market and about a product of Saipa group by name of "Tiba" .In fact the objective of this research is applicable. The method of data gathering is descriptive survey using a designed questionnaire. This research has been done based on a model which has been developed by Aaker (1991). In this research some people of society (Tehran city) are considered as the statistical sample. Four dimensions: brand association, brand awareness, brand loyalty and perceived quality have been measured in relation to customers and also brand equity itself. Recognition of effective variables on brand equity of this product and finding the relation between the variables are used to improving brand equity of Tiba for customers and society. At descriptive level, how the distribution of variable samples were evaluated. Then, the average and Scattering parameters were noted. The amount of each of the variables in the model and the dependent variable of brand equity are lower than average. The Pearson correlation test was used to investigate the relationships between variables and Structural equation modeling by Lisrel software was used to investigate the causal relationship of variables and test the conceptual model. The results of the hypotheses of the research model are: Brand awareness and Brand associations has not significant direct relationship with Strengthening brand equity for customers. Perceived quality and Brand loyalty has significant direct relationship with Strengthening brand equity for customers. Therefore, attention on two variables, ((Perceived quality of the brand and brand loyalty)), by focusing on the factors affecting each one is important and will strengthen brand equity of Tiba.