شناسایی و رتبه بندی عوامل ریسک زنجیره تامین در صنعت خودرو
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 261;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64917
- تاریخ دفاع
- ۱۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- سارا علی
- استاد راهنما
- احمد جعفرنژادچقوشی
- چکیده
- امروزه زنجیره تامین ازجانب ریسک ها و خطرات مختلفی تهدید می شود که کارایی زنجیره را کاهش داده و بر عملکرد کسب و کار تاثیر می گذارد. دراین بین صنعت به ویژه صنایعی که به سمت زنجیره های تامین طولانی تر حرکت میکنند، مانند صنعت خودروسازی به واسطه برخورداری از شبکه ای متشکل از سازمان های مستقل و مرتبط که با تشریک مساعی در راستای کنترل، مدیریت و بهبود جریان مواد و اطلاعات از تامین کننده تا مشتری نهایی با یکدیگر همکاری می کنند، با ریسک بیشتری مواجه می باشند. در صورتی که بتوان ریسک های موجود در هر صنعت یا پروژه را به صورت صحیحی شناسایی کرد، می توان در برابر وقوع آن تدابیر خاصی اندیشید و شرکت یا سازمان مورد نظر را از آسیب جبران ناپذیر مصون داشت. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و ارزیابی ریسک های زنجیره تامین در صنعت خودرو ایران و به طور نمونه شرکت خودروسازی ایران خودرو به منظور اولویت بندی و تعیین ریسک های بحرانی بر اساس شاخص های تعیین شده است تا مدیران ارشد سازمان بتوانند با توجه به زمان و منابع در اختیار، جهت مقابله با هر یک از آنها، آمادگی لازم را کسب نمایند. این پژوهش شامل سه مرحله می باشد، در مرحله اول ریسک های موجود در زنجیره تامین شرکت ایران خودرو از طریق مرور ادبیات و مصاحبه با افراد خبره و با تجربه و بر اساس روش ساختار شکست ریسک شناسایی گردیده است. در مرحله دوم ریسک های شناسایی شده از طریق جمع آوری داده های مورد نظر به وسیله پرسش نامه و استفاده از روش تجزیه و تحلیل حالات خطا و اثرات ناشی از آن و نمودار پارتو مورد ارزیابی قرار گرفته است، که پس از ترسیم نمودار پراکندگی عدد اولویت ریسک در برابر امتیاز ریسک، ریسک های بحرانی شناسایی شده است و در مرحله سوم مجددا ریسک های شناسایی شده در مرحله اول از طریق روش تاپسیس مورد بررسی و رتبه بندی قرار گرفته و نتیجه حاصله با نتیجه قبلی مقایسه و در نهایت تعداد 13 ریسک به عنوان ریسک های بحرانی زنجیره تامین شرکت ایران خودرو معرفی گردیده است.
- Abstract
- Today, the supply chain is threatened by a variety of risks and dangers that reduce the chain efficiency and has an impact on business performance. The industries that are moving towards longer supply chains such as the automotive industry are faced with a greater risk, These companies include independent network organizations which are together (from suppliers to final customers) in order to control, manage, and improve the material, information and finance problems. If the risks in any industry or project are properly identified, the intended company or organization can be kept safe from irreparable damages. This research aims to assess and identify supply chain risk of IRAN KHODRO automotive manufacturing company in order to prioritize risk versus determined index. Having calculated the risk score and risk priority values, the company manager can plan for available resource allocation and required time for getting ready to deal with these risks. The research is carried out in three phases: in the first phase the supply chain risks in Iran KHODRO are provided through literature review and interview whit experts based on the “Risk Breakdown Structure (RBS)”. In the second phase, the risks are identified in supply chain IRAN KHODRO Company by data collecting through questionnaire forms. Then all the identified risks are assessed by the Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) method, Pareto rule chart and Scatter diagram are described for RPN and risk score values and critical risks are identified. In the third phase, the identified risks in the first phase are determined and ranked by the technique for order of preference by similarity to ideal solution (TOPSIS) method and the results are compared with the previous results and Subsequently 13 risks are identified as critical risks of IRAN KHODRO company.