طراحی الگوی عوامل آموزشی موثر بر توانمند سازی کارکنان کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - مدیریت تحول
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002567;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77305;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002567;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77305
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- سمانه معصومی هاوستینی
- استاد راهنما
- حسن زارعی متین
- چکیده
- چکیده از آنجا که پیشرفت و توسعه سازمانها و مؤسسات در گرو ارتقای سطح دانش، مهارت، رفتار و بینش منابع انسانی است، اکثر سازمانها دورههای آموزشی زیادی را در داخل و خارج از سازمان برای کارکنان خود فراهم میآورند که این خود نیازمند سرمایه گذاری عظیم و قابل توجهی است، لذا آگاهی از عوامل اثربخشی دورههای آموزشی برای مدیران بسیار با اهمیت خواهد بود. تحقیق حاضر به منظور بررسی عوامل آموزش مؤثر و تأثیر آن بر توانمندسازی نیروی انسانی انجام گرفته است. به این منظور با مطالعه تحقیقات گذشته و مبانی نظری9 مؤلفه دستیابی به اهداف آموزش، تفکر گروهی و مشارکت، اعمال صحیح مدیریت در جهت تدوین و اجرای استراتژیهای آموزشی، کیفیت مطلوب برگزاری دوره، پرورش کارکنان در جهت افزایش کارایی، قابلیت ارتقاء توانمندی کارکنان، تولید ایدههای جدید و کارایی و اثرگذاری برنامههای آموزشی بر ارزشهای سازمانی انتخاب شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها تحقیقی توصیفی، از نوع پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی است. جامعه آماری تحقیق را کارمندان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی (به تعداد 127 نفر) تشکیل میدهند، که از بین آنان با روش نمونه گیری در دسترس 116 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه است که روایی پرسشنامه توسط خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و پایائی آنها نیز با مطالعه اولیه در نمونهای به تعداد 25 نفر تأیید شد. آلفای کرونباخ پرسشنامه بعد از سنجش 0.911 بدست آمد و پایایی آن تأیید گردید. روش گردآوری دادهها، مطالعات کتابخانهای و روش میدانی بوده است. دادهها به دو روش آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی تأییدی، آزمون تی استیودنت) تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأثیر عوامل نه گانه را تأیید کرد و تجزیه و تحلیل داده، نشان داد هفت مؤلفه از مؤلفههای نه گانه آموزش مؤثر بر توانمندسازی تأثیر معنادار بر توانمندی داشته و اثر دو عامل ارزشهای سازمانی و کارایی بر توانمندسازی معنادار نمیباشد. در نهایت، با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاداتی ارائه شد. واژگان کلیدی: توانمندسازی، آموزش مؤثر، احساس معناداری شغل، احساس شایستگی، احساس استقلال، احساس مؤثر بودن، احساس اعتماد
- Abstract
- Since organizational development and progress is depended on promoting the level of knowledge, skills, behavior and vision of human resources, most organizational provide their employees with many training courses inside and outside the organization which implies huge investment. Therefore, it is too vital for managers to be aware of effectiveness factors in training courses. Thus, present study is conducted to investigate effective training factors and their impacts on human force empowerment. To this end and by studying past researches and theoretical basics, 9 components including achieving training aims, collective thinking, right management in formulating and implementing training strategies, ideal quality of courses, grooming employees to increase the efficiency, promotion ability, generating new ideas and effectiveness and efficiency of training courses on organizational values were select. In terms of purpose, this is an applied study while it is survey – type descriptive in terms of data collection method. In terms of time, it is a periodical research. Research population consists of employees (127) in library, museum and document center of Iranian Parliament from whom 116 were selected by sampling method. Data collection instrument was a questionnaire that its validity was supported by elites and its reliability was supported by a preliminary study in a 25-subject sample. Upon measurement, questionnaire’s alpha was computed 0.5 and its both reliability and validity were supported. Data collection method was library and filed study. Data was analyzed by descriptive and deductive (CFA, T Student Test) techniques. The findings from factor analysis confirmed 9 components. Also, the analysis indicated that seven training components impacted on empowerment significantly while organizational values and efficiency have no significant impact on empowerment. Finally, recommendations for next study are provided based on research results. Keywords empowerment, effective training, job meaning feeling, competency feeling, independence feeling, effectiveness feeling, trust feeling