عنوان پایان‌نامه

بررسی و نقد هوش مصنوعی و ارتباط آن با جاودانگی



    دانشجو در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی و نقد هوش مصنوعی و ارتباط آن با جاودانگی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه دین
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2350ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71359;کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2350ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71359
    تاریخ دفاع
    ۱۰ آذر ۱۳۸۸

    پیش‌رفت دانش و فناوری‌های مربوط به هوش مصنوعی، منجر به بازتاب‌های گوناگونی (از جمله در حوزه‌ی فلسفه) شده و دست‌مایه‌ی نظریه‌پردازی برخی از اندیشمندان متمایل به ماده‌گرایی برای پرورش این نظریه قرار گرفته است که، شاکله و سازوکار عمل‌کرد ذهن جان‌داران (به‌ویژه انسان) و سامانه‌های برخوردار از هوش مصنوعی، مشابه بوده و بر این اساس سامانه‌های مصنوعاً هوش‌مند، به‌مدد پیش‌رفت‌های فزاینده (و در قالب یک الگوی برگزیده‌) سرانجام از کلیه‌ی ویژگی‌های ذهن انسان (هم‌چون آگاهی و اراده) برخوردار خواهند بود. قائلان به این باور، در مواردی پذیرش این امر را لزوماً منجر به پذیرش دیدگاه یگانه‌انگاری ماده‌گرا (اعم از حذف‌گرایی یا فروکاهش‌گرایی) دانسته و بر اساس آن امتناع جاودانگی و رستاخیز انسان را نتیجه گرفته‌اند. با این وصف، در این پژوهش ضمن بررسی مقایسه‌ای شاکله و سازوکار عمل‌کرد ذهن انسان و سامانه‌های واجد هوش مصنوعی، امکان برخورداری این سامانه‌ها (در سطح مکفی‌ای از پیش‌رفتگی) از ویژگی‌های اصلی ذهن انسان و نیز ضرورت منطقی این امر به پذیرش ماده‌گرایی و هم‌چنین امتناع جاودانگی و رستاخیز، بررسی و تحلیل گردیده است.
    Abstract
    Progression of sciences and technologies about “Artificial Intelligence”, have lead to various reflects (including philosophy); and have been a implement for theory making by some physicalist thinkers for training of this idea that configuration and mechanism of mind (specially in human) and “Artificial Intelligence Systems” is same. Therefore “Artificial Intelligence Systems” by additive progressions (in a selected model) finally will have all of main properties of human mind (as perception and will). These group of thinkers, in some cases, believe that, this idea, necessarily lead to physicalist monism (whether eliminativism or reductionism) and therefore impossibility of immortality and resurrection. According to this, in this research, in a comparative study about configuration and mechanism of mind and “Artificial Intelligence Systems”, had been investigated possibility of being of main properties of mind in this systems (in adequate level of progression) and logically necessity of this possibility, to acceptance of physicalism and impossibility of human immortality and resurrection.