شناسایی و اولویت بندی مولفه های اخلاق حرفه ای در فناوری اطلاعات در مراکز آموزشی و پژوهشی منتخب استان قم
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001898;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67398
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- فاطمه احمدیان مقدم
- استاد راهنما
- سید محمد باقر جعفری
- چکیده
- چکیده امروزه اخلاق به عنوان یکی از شاخصه های سرمایه اجتماعی و اخلاق حرفه ای در علوم مختلف به خصوص در علم فناوری اطلاعات مورد توجه صاحبنظران و اندیشمندان فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مؤلفه های اخلاق حرفه ای در فناوری اطلاعات، در صدد است نظر متخصصین فناوری اطلاعات را در مورد مؤلفه های اخلاق حرفه ای فناوری اطلاعات بررسی نماید. جامعه آماری این پژوهش را متخصصین فناوری اطلاعات که محدود به کارکنان این بخش و دانشجویان این رشته در مراکز منتخب آموزشی و پژوهشی استان قم هستند، تشکیل می دهند، که از میان آنها 184 نفر به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش نامه ای مبتنی بر مؤلفه های اخلاق حرفه ای بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از ابزار آموس انجام شد. برای پاسخ به سئوال تحقیق، ابتدا مؤلفه های اخلاق حرفه ای فناوری اطلاعات با استفاده از مدل ACM استخراج گردید و سپس برای الویت بندی، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. مؤلفه های ضروریات اخلاقی عمومی، رعایت اصل احترام، قوانین جامع اخلاقی، مسئولیت های خاص حرفه ای و ضروریات رهبری سازمان به عنوان مؤلفه های اخلاق حرفه ای فناوری اطلاعات در نظر گرفته شد و در الویت بندی مؤلفه ها، مسئولیت های خاص حرفه ای در بالاترین رتبه و قوانین جامع اخلاقی در پایین ترین رتبه قرار داشت. کلید واژه ها: اخلاق، اخلاق حرفه ای، فناوری اطلاعات، مراکز آموزشی و پژوهشی.
- Abstract
- Today, as one of the indicators of social capital, morality and ethics of IT professionals in various fields, especially in information and communication technology to the attention of scholars and thinkers is located.The study aimed to identify and prioritize the components of professional ethics in information technology, seeks to examine the observance of professional ethics initiatives by IT users in different organizations In particular, research and training centers, in addition to institutionalize moral values, many positive results will follow, the most important organization in achieving its strategic goals are. The population of the research staff and students at educational and research centers in Qom are selected, of which 183 are classified were selected randomly.Instruments included a questionnaire was based on elements of professional ethics. To determine the validity of the content validity using expert opinion was And reliability of the questionnaire using the reliability coefficient (Cronbach's alpha) were measured,The high reliability of the reform was approved. To answer the research question, the IT professional ethics component was extracted using the ACM model And then to prioritize, studied and evaluated.The findings show the crucial elements of public morality, observing the respect of ethical rules Specific responsibilities of professional and organizational leadership needs to be recognized as components of an IT professional ethics And prioritize components, specific responsibilities at the highest level of professional and ethical comprehensive legislation was the lowest rating.