عنوان پایاننامه
تاملی پژوهشی بر رویکرد مکتب اتریشی به توسعه با تاکید بر آراء جوزف شومپیتر
- رشته تحصیلی
- توسعه اقتصادی وبرنامه ریزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1598;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64833
- تاریخ دفاع
- ۰۳ تیر ۱۳۹۳
- دانشجو
- سیما خدابنده لو
- استاد راهنما
- محمود متوسلی
- چکیده
- مکتب اقتصاد اتریشی ، در سال 1871، زمانی که کارل منگر کتابی تحت عنوان « اصول علم اقتصاد » را منتشر کرد، بنیان نهاده شد. اندیشمندان مکتب اتریشی نظریه های ذهن گرایی روش شناسی، نهایی¬گرایی، فردگرایی روش¬شناسی ، ارزش ذهنی و غیره را توسعه دادند.یکی از این اندیشمندان مکتب اتریشی جوزف شومپیتر بود. بدون شک شومپیترعقاید مهمی در ارتباط با توسعه و کارآفرینی را گسترش داد. وی مکرر میان تغییرات تدریجی که آن ها را رشد می نامد و توسعه ی اقتصادی که تغییرات ناپیوسته ی اساسی تری هستند، تمایز قائل می شود. وی توسعه را ناپیوستگی شرایطی باثبات و تخریب و برهم زدن تعادل ایستایی می داند که منجر به تعادلی نامعین در آینده می شود. در نظر وی ناولتی ، نوآوری و کارآفرینی منبع تغییرات اقتصادی هستند که ما آن ها را توسعه می نامیم. مدل توسعه¬ی وی برخلاف مدل های سنتی توسعه، که نوآوری را عاملی برون زا در توسعه اقتصادی تلقی می کردند، نوآوری را عاملی در نظر می گیرد که در چارچوب علم و تعریف های علمی شناخته شده نمی گنجد.
- Abstract
- The “Austrian school of Economic”, started in 1871 when Carl Menger published a book under the title principle of economics.The Austrian school¬?s thinkers developed the theories of MethodologicalSubjectivism, Marginalsm, Methodological individualism, Subjective value,etc.Joseph Schumpeter was one of the Austrian school¬?s thinkers. Without doubt, Schumpeter developed important ideas with regard to Development and Entrepreneur. Schumpeter consistently made a distinction between incremental change, which be called grows, and a more fundamental discontinuos change: Economic Development. He defined Development as a discontinuity of the steady state, a disruption of the static equilibrium leading to an indeterminate future equilibrium. In his ideas, Novelty ,Innovation and Entrepreneur are as source of economic changes that we call them development.In his model,in contrast to thetraditional modelsof innovationwere consideredexogenousfactor, which the pure novelty(new innovation) is considerdas a factor that can notfit in knowns framework and scientific explanations Key words: Austrian school, Joseph Schumpeter, development, Entrepreneur, Innovation